Március 6-án, a glaucoma világnapján került megrendezésre az idei évi Partnertalálkozónk a Gyengénlátók Általános Iskolájában. A rendezvényre látássérültek szegregált és integrált nevelését-oktatását segítő intézményeket és szakembereket hívtuk.
Az esős időjárás és a vírusos időszak ellenére 21 intézményből, szervezettől negyven érdeklődő érkezett az ország egész területéről. A szakmai találkozó résztvevői többségében látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógusok, utazó gyógypedagógusok, együttnevelést segítő gyógypedagógusok voltak. Eljöttek még látássérülteket fejlesztő, nevelő-oktató intézmények vezetői, gyógypedagógusai, a látássérültek érdekvédelmi szervezeteinek képviselői is. Jelenlétével megtisztelte rendezvényünket dr. Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa és dr. Viszokai Beáta, az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala jogi referense.
Hegyiné Honyek Katalin intézményvezető és Kónya Katalin, EGYMI intézményegység vezető köszöntötte a vendégeket. Intézményvezető Asszony felolvasta a rendezvény fővédnökének felkért Kisfaludy László helyettes államtitkár Úr levelét, melyben elismerését fejezte ki az intézmény magas szintű, szakmai munkájával kapcsolatban és a résztvevőknek tartalmas együttlétet kívánt.
A nap első részében a résztvevők előadásokat hallgathattak meg. Elfogadta felkérésünket dr. Nagy Zoltán Zsolt, a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika szemész professzora és igazgatója, aki megnyitotta a Partnertalálkozót és megtartotta előadását A gyermekkori glaucoma kezelése, eljárások témában. Professzor Úr előadásában felhívta a figyelmet arra, hogy a világon több mint 111 millió glaucomás ember él és a vaksági (súlyos látássérülési) kórokok között a fejlett országokban a második helyen áll a magyarul zöldhályognak nevezett betegség. Temesy Ágnes a Gyengénlátók Iskolájának intézménység-vezetője A gyengénlátók oktatása címmel mutatta be a sok-sok iskolai életképpel illusztrált prezentációját. Rövid történeti áttekintés után a jelenlegi nevelési-oktatási munkáról beszélt. A gyengénlátásra specializálódott iskola személyi és tárgyi feltételeinket változását, fejlődést ismertette. A modern, speciális nagyító eszközök mellett az IKT (információs és kommunikációs technológiák) beépülése az oktatás módszertanában éppúgy megjelenik. Több interaktív tábla, projektor, nagyméretű televízió, monitor, valamint tabletek, laptopok és számítógépek állnak a fejlesztés és az oktatás során rendelkezésre. Kónya Katalin az EGYMI intézményegység vezetője Átalakulóban a gyógypedagógia elnevezés alatt számolt be a látássérültek integrált és szegregált oktatása során szerzett tapasztalatokról: létszámbeli, összetételbeli változásokról, diagnózisok átalakulásáról. Az utóbbi évékben a gyengénlátást okozó szembetegségek mellett (ROP, myopia, glaucoma) megjelentek az ún. CVI-os gyermekek. A celebral visual impairment angol kifejezést magyarra agyi eredetű látássérülésnek fordítjuk, melynek legjellemzőbb funkcionális következménye a vizuális észlelés és feldolgozás zavara. Ezek a gyermekek, tanulók vizuális úton való ismeretszerzése rendkívül nehezített, az ő fejlesztésük, oktatásuk módszertanilag új kihívás a látássérültekkel foglalkozó gyógypedagógusok számára is. A CVI diagnosztizálása szintén gyerekcipőben jár még hazánkban.
A délelőtt második felében a vendégek a speciális általános iskolánk alsó és felső tagozatának 4-4 bemutató órája közül választhattak egyet-egyet. Az ép értelmű és a tanulásban akadályozott gyengénlátók két külön tagozatának osztályaiban magyar, matematika, környezetismeret, drámapedagógiás magyar, interaktív történelem, angol, testnevelés és meseterápiás magyar órán várták iskolánk tanulói és pedagógusai az érdeklődőket.
Az élménydús nyílt órák után a szakmai program dr. Maka Erika, a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika és intézményünk gyermekszemészének előadásával zárult. A rendkívül tapasztalt, súlyosan látássérült gyermekekre specializálódott szemész doktornő A gyengénlátók szemészeti ellátását ismertette a kitartó közönség számára. Kiemelte egy CVI központ létrehozásának fontosságát, és egy speciális igényekre kialakított vizsgálati eljárásrend megalkotását. A találkozó utolsó részében lehetőség volt közvetlen beszélgetésekre, konzultációkra, sok esetben konkrét tanulóhoz kötődő szakmai egyeztetésekre.
Budapest, 2020. március 11.
Kónya Katalin