Társasjáték házilag

Ez a játék elsősorban alsó tagozatos gyermekeknek javasolt, de idősebb gyermekek is bátran kipróbálhatják. Nagycsoportos óvodások valószínűleg nagyobb testvérrel vagy szülővel közösen tudják elkészíteni a társasjátékot.

Elsősorban a síkban való tájékozódást, a grafomotorikát, a figyelmet, a kitartást, a gondolkodást és a kreativitást fejleszti. Bővíthető vele a szókincs, az elkészült társasjáték játszása közben pedig gyakorolható a számlálás, illetve a kommunikáció és a szociális készségek is fejlődnek.

A legegyszerűbb társasjáték elkészítéséhez szükség van fehér lapra – lehet A/4-es vagy A/3-as – és grafit ceruzára. Kérjük meg a gyermeket, hogy először rajzolja fel a kezdés helyét, a célt és a játékpályát. A mezők lehetnek kör, négyzet, sőt „pocsolya” alakúak is. Ha az alap megvan, jöhetnek a különleges mezők (számozott, valamilyen szimbólummal megjelölt, előrébb vivő stb.) és az extra elemek (pl. híd, létra). Az ezekhez tartozó magyarázatokat ajánlott egy külön lapra felírni és nem a játék hátuljára. Így kiküszöböljük, hogy a játék közben folyamatosan fordítgatni kelljen a játéktáblát. Amikor ezzel is elkészült a gyermek, akkor érdemes kiszínezni, kidíszíteni a játékot. Lehet színes ceruzával, zsírkrétával, filctollal is dolgozni, a lényeg, hogy élénk, jól látható nyomot hagyjon vele a gyermek a papíron.

Készülhet egyszerű „dobok-lépek” társasjáték vagy egy-egy témához kapcsolódó is (pl. kalózos, állatos, hercegnős).

Ha a gyermek elkészült a táblával, már csak egy dobókockát és néhány bábut kell keríteni és kezdődhet is a közös családi társasjátékozás!

Jó szórakozást kívánok!

Készítette: Horváth Melinda

Játékok ly-s szavakkal

Ez a játék bármely, már olvasni tudó iskolás gyermek számára megfelelő. Elsődleges célja, hogy a gyermek játékos formában találkozzon minél többször ly-s szavakkal és így tanulja meg az írásmódjukat. Emellett azonban rengeteg részképesség fejlesztésére használható: figyelem, vizuális megfigyelőképesség, emlékezet, gondolkodás, főfogalom alá sorolás (csoportosítás), finommotorika, grafomotorika. Továbbá gyakorolható az olvasás, a szótagolás, a betűrendbe sorolás, a mondat- és a történetalkotás és a szókincs bővítésére is alkalmas.

Szükség van hozzá olyan szókártyákra, melyekre ly-s szavakat írunk. Ezeket készíthetjük kézzel és számítógéppel is, azonban mindkettőnél fontos, hogy olyan betűméretet és betűtípust használjunk, amelyet gyermekünk könnyen el tud olvasni.  Akinek van rá lehetősége, le is laminálhatja a kártyákat, hogy tartósabbak legyenek. Ha segítségre van szükségünk a szavakat illetően, az interneten találni szólistákat – például itt:

http://webtanitoneni.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1192418

Íme néhány játékötlet:

  • Kisebb gyermekeket megkérhetünk arra, hogy olvassák el, mi van a szókártyán, majd tapsolják el (törjék össze) és mondják meg hányat tapsoltak. Nagyobbaknál erre már használhatjuk a szótagolás kifejezést.
  • Készíthetünk a kártyákból egy olyan sorozatot is az eredeti mellé, ahol a szavak szótagolva vannak leírva (akár a szótagszámmal együtt). Ekkor lehet párosítani a szótagolt és egybeírt szavakat, vagy memóriát is játszhatunk velük. A szótagolt változat sikerélményt nyújthat azoknak a gyermekeknek is, akik még nehezen boldogulnak a szavak olvasásával.
  • Csoportosítani is lehet a szavakat, például szótagszám szerint, kezdőbetűk alapján. Főfogalmak alá is soroltathatjuk a szavakat (pl. állatok, tulajdonságok, főnevek stb.). A csoportosítás szempontját megmondhatjuk mi is, de a gyermek is nyugodtan mondhat szempontokat. Csoportosítás után a gyermek emlékezetét is fejleszthetjük, ha arra kérjük, válasszon egy csoportot, adott ideig memorizálja az oda tartozó szavakat, majd emlékezetből mondja el vagy írja le őket.
  • Játszhatunk kakukktojás játékot is. Ekkor kirakunk a gyermek elé 4 vagy 5 kártyát, neki pedig meg kell mondania, melyik nem illik a sorba és miért.
  • Kérhetjük a gyermeket arra, hogy tegye betűrendbe a kapott szavakat. A sorba rakott szavakat le is írhatja.
  • Mondatokat is lehet alkotni egy-egy szóval – akár szóban, akár írásban. Sőt akár egy egész történetet kitalálhatunk ly-s szavakra felfűzve.
  • Ha a ritkán használt szavakat is írunk a szókártyákra, készíthetünk hozzá magyarázatot is, a gyermeknek pedig ki kell találnia, melyik magyarázathoz melyik szó tartozik.

Bármelyik változatot is próbáljuk ki, ha sokat forgatja a gyermek a kártyákat, biztos, hogy jó néhány szó megmarad az emlékezetében és azokat később is le tudja írni helyesen.

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Memória játék számítógépen

Vizuális és auditív (hallási) emlékezet fejlesztése – felkészülés az iskolára

A következő linken egy memória játék található, ahol a párok nem pontosan azonos képek, hanem az iskolára készülés jegyében tanszereket ábrázoló képek. Meg kell keresni a ceruzához a másik ceruzát (egy kicsit másmilyen ceruzát ábrázoló képet), a tolltartóhoz a tolltartót, stb.) Azért válogattam ezeket a képeket, hogy közben a gyerekek beszéljék meg a velük játszó felnőttel -, hogy milyen eszközökre lesz szükség szeptemberben.

https://www.educaplay.com/learning-resources/5458233-memoria.html

Ezután nyissák meg a következő kártyákat, ami egy „hangos” memória játék, a kártya felfordításakor a szót hallják, ennek a párját kell megkeresni.

https://www.educaplay.com/learning-resources/5459555-auditiv_memoria.html

Készítette: Gadó Márt

Vizuális memória fejlesztése 5-6 éveseknek

Gyengénlátó kisgyermekeknél a hosszú és rövid távú vizuális emlékezet fejlesztése kiemelkedő jelentőséggel bír. Ahhoz, hogy a gyermek jól boldoguljon az iskolában, nagyon fontos:

  1. Minél pontosabb vizuális megfigyelő képesség – hiszen mit ér a jó memória, ha hibásan jegyzi meg a részleteket?
  2. Rövid távú vizuális memória és annak megtartása egyéb tevékenységek közben – mint a tábláról másolós feladatnál
  3. Hosszú távú vizuális memória – ez már a tanulásmódszertan.

Most a második részhez szeretnék otthoni játékos ötleteket adni.

1. Fényképezd le a szemeddel!

Minden olyan játékötlet kiváló ide, ahol le kell fényképezni valamit a szemével, és újraalkotni. Például építek 4-5 kockából valamit, ő alaposan megnézi, letakarom konyharuhával, ő pedig építsen emlékezetből ugyanolyat. Ha kész, kivehetjük az eredetit a konyharuha alól, és összehasonlítjuk.

2. Mozgásos emlékezet

Ezt hajlamosak elviccelni a gyerekek, de az nem baj, sőt! A feladat lényege, hogy mutatok egy egyszerű mozdulatot (nem több elemből álló mozdulatsort!) Majd megkérdezzük: Na ezt utánam tudod csinálni? Pl. Vizet iszok, vagy fél lábon állok. Utána ő következik. Hamarosan előkerülnek majd a majmot utánozó, vagy rákjárásban haladó kisgyermekek, a kisfiúk pedig különösen szeretik megmutatni, hogy milyen bonyolult akrobata mutatványokat tudnak már.

3. Memóriakártya logikai elemekkel párosítva

Egy másik bejegyzésben írtam, hogyan készíthetünk otthon egyszerű memóriakártyát. A kártya témája viszont most ne az legyen, hogy azonos párokat keresünk (pl. nap-nap, szív-szív), hanem logikailag összeillő párokat, pl.: nyúl-répa, csont-kutya, ajtó-kulcs, medve-barlang, tyúk-tojás stb. Fontos, hogy előtte együtt beszéljük át, mi számít egy párnak, nézzük meg közösen, és csak utána kezdjük el játszani!

4. Rajzold le, mit láttál! – iskola előkészítő feladat!

Rajzolok valamit, rövid ideig nézi, majd letakarom, és emlékezetből rajzoljon ugyanolyat. Nem a tökéletes másolás a fontos, hanem a lényegi elemek megragadása, például ha rajzolok egy almafát 3 almával, akkor ne ötöt rajzoljon rá.

Kezdjük egyszerű íráselemekkel és formákkal, amiket már ismer: álló egyenes, ferde egyenes, vízszintes egyenes, kör, négyzet, csészevonal…stb, majd nehezedhetnek az ábrák: pöttyös labda, virág, fa. Ehhez ismerni kell a gyermekünket, mi az a nehézségi szint, amit még le tud rajzolni magától is!

5. Memória játék tojástartóból

Szükségünk lesz hozzá két 10 darabos tojástartóra, és sok apró tárgyra, amiből kettő van. Töltsük fel a tojástartó először egyik sorát, nézze meg, zárjuk le, ő pedig emlékezetből másolja le a sajátjába! Ha ügyes, mindkét sort feltölthetjük.

Könnyebb a játék, ha csak annyi tárgy van a tálcán, amennyivel éppen játszunk, és nehezebb, ha a sok feleslegesből kell kiválasztani azt, amire szüksége van.  

Készítette: Némethné Izer Szilvia

Bárányterelő játék

A játékot óvodás és kisiskolás gyermekeknek ajánljuk. Szükség lesz néhány vattakorongra, vagy vattára, amelyből készítsen a gyermek körülbelül dió nagyságú golyókat. Építőkockákból vagy más módon építsen egy karámot, mely egy oldalon nyitott. Földön, vagy asztalon is játszhatunk.

A jól láthatóság érdekében minta nélküli, egyszínű sötét terítőt használjunk, vagy sötét szőnyeget, pokrócot terítsünk le a földre, hogy rátéve a fehér vattákat, könnyen észrevehetőek legyenek azok. Az építményt is élénk, világos színű elemekből alakítsuk ki, hogy kontrasztos legyen az alatta lévő anyag színével.

A játék lényege, hogy a szétszéledt bárányokat fújással betereljük a karámba. Tapasztalatom alapján a vattagolyókat könnyebb elfújni, mint a korongokat. A játék fejleszti a szemmozgásokat, a követést, a fixálást (tekintetrögzítés egy pontra), gondolkodni is kell, hogy milyen oldalról kell megfújni a báránykát, hogy a megfelelő irányba menjen, és nem utolsósorban a fújás technikája is fejlődik és közben erősödnek az arc- és száj körüli izmok. Mindez nagyon hasznos a logopédiára járó gyermekeknek is. A gyermek képességeitől és kitartásától függően növelhetjük a „bárányok” számát, vagy messzebbre helyezhetjük a karámtól, ill. készíthetünk mindegyiknek külön karámot is. Azoknak is ajánlott ez a játék, akik még nem tudnak fújni, mert ezáltal gyakorolhatnak, viszont ők csak egyenesen fújjanak, tehát a karám bejáratával szemben legyen a vattagolyó.

Készítette: Kolozs Ildikó, Frányóné Turbucz Gabriella

Variációk legóra

Ezek a játékok elsősorban óvodás, illetve alsó tagozatos gyermekeknek ajánlottak. Kiválóan fejlesztik a gondolkodást, a vizuális megfigyelőképességet, differenciálást és emlékezetet, emellett bővíthető velük a szókincs és az általános ismeretek is. Ha a gyermek rakja ki a legó „képeket”, finommotorikája és kreativitása is fejlődik.

Szükség van hozzájuk egy alapra és olyan legókészletre, amely nem csupán építőkockákból áll, hanem tartalmaz különböző figurákat is (pl. emberek, állatok, tárgyak stb.).

Játékvariációk:

  1. Az alap két felére megépítünk egy-egy nagyon hasonló képet (pl. kertet), a gyermeknek pedig meg kell találnia a két kép közötti különbségeket (ezek számát előre mondjuk meg). A különbségek számát a gyermek képességeinek megfelelően határozzuk meg, illetve ennek növelésével nehezíthetünk a játékon. Nagyobb gyermekek esetében néha szerepet is cserélhetünk: ő építse meg a két képet és mi vagy a tesó keresse meg a különbségeket.
  2. Építsünk egy képet (pl. kertet, tűzoltóállomást – amihez van legónk) és rakjunk bele olyan elemeket is, amelyek nem illenek oda (pl. ajtó a kert közepén, fa egy épület belsejében). Ez után kérjük meg a gyermeket, hogy vegye ki vagy nevezze meg azokat a dolgokat, amelyek nem illenek a képbe. Meg is magyarázhatja, hogy mi miért nem jó. Itt is előre határozzuk meg, hogy hány tárgyat kell keresnie, és ennek a növelésével lehet nehezíteni a játékon. Ha a gyermeknek van kedve, itt is cserélhetünk szerepet vagy építhet feladványt a tesónak.
  3. Használhatjuk az előző változathoz felépített képet is, de készíthetünk egy egyszerűbbet is. Megmutatjuk a gyermeknek, megkérjük, hogy mindent nézzen meg alaposan, mert utána varázsolni fogunk (meg fogunk változtatni valamit). Ha úgy érzi, jól megfigyelte a képet, csukja be a szemét, mi pedig vegyünk el, cseréljünk ki valamit vagy rakjunk új elemet a képre. A gyerekek nagyon szeretik, ha ilyenkor varázsigét is mondunk – elvégre varázsolunk J Ha végeztünk, nyissa ki a szemét és mondja meg, mi változott. Először érdemes csak egy elemet változtatni és fokozatosan növelni ennek mennyiségét, de úgy gondolom, nem érdemes 3-4 elem fölé menni. Játszhatjuk úgy is, hogy előre megmondjuk, elvenni, cserélni vagy hozzárakni fogunk – ez segítség lehet a kevésbé gyakorlottaknak. Ha több elemen változtatunk, először például csak vegyük el őket és később keverjük a lehetőségeket (pl. egy tárgyat elveszek, kettőt kicserélek másra).

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Válogatás színek szerint csipesszel 2.

Ez a játék elsősorban óvodás gyermekeknek ajánlott, de alsó tagozatosok is bátran kipróbálhatják.

Fejleszti a vizuális megfigyelőképességet, a finommotorikát és a szem-kéz koordinációt.

Szükség van hozzá rajzlapra, különböző színű krepp-papírokra vagy szalvétákra és ugyanolyan színű filctollakra, ruhacsipeszre, ragasztóra, esetleg egy tálcára.

A feladat a következő:

  • Bemelegítésként vagy külön játékként a krepp-papír galacsinokat maga a gyermek is elkészítheti (színenként 6-10 darab). Már itt is megneveztethetjük a gyermekkel a használt színeket, de a válogatás előtt mindenképpen tegyük ezt meg. Érdemes előre feldarabolni a krepp-papírt, mert a gyermek nem biztos, hogy meg tudja ítélni, mekkora darabra van szükség egy galacsinhoz. Közben mi rajzoljunk a lapra mindegyik színnel 1-1 nagyobb vagy 2-2 kisebb kört.
  • Ha elkészültek a galacsinok, szórjuk bele őket egy tálcába, készítsük ki a csipeszt és az elkészült feladatlapot.
  • A gyermek feladata az, hogy a galacsinokat csipesszel megfogva tegye az azonos színű karikába. Kisebb gyermekeknél vagy akinek kevésbé ügyes a keze, elhagyhatjuk a csipeszt és dolgozhat a gyermek a kezével.
  • A válogatás után – vagy egy másik napon, új játékként – a galacsinokat bele is ragaszthatjuk a gyermekkel közösen a körökbe.

Készítette: Horváth Melinda

Betűkirakó

Ezzel a játékkal az 1-2. osztályos gyermekek gyakorolhatják a már tanult betűket. Fejleszti a finommotorikát, grafomotorikát, a szem-kéz koordinációt, a rész-egész észlelését, a gondolkodást és az ismeretek előhívását is gyakorolhatjuk vele.

Szükség van hozzá fehér lapra, vastag filctollra és ollóra. Ha A/4-es lappal dolgozunk, vágjuk 4 részre a lapot. Mindegyik kis lapra írjunk egy, a gyermek által ismert betűt. A betűket vágjuk 3-4 darabba, keverjük össze 2-3 betű darabjait és már kezdődhet is a kirakó! Használhatunk kis- vagy nagy-, illetve írott vagy nyomtatott betűket attól függően, hogy gyermekünk melyiket ismeri fel a legbiztosabban. Azonban mindegyiknél fontos, hogy nagy méretű betűket írjunk. Segítség lehet, ha minden betűt más színnel írunk. Ha a gyermeknek van kedve, ő maga is elkészítheti a kirakó darabjait.

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Termések válogatása, terméskép készítése

Otthon is végezhető fejlesztő feladat a különféle termések szétválogatása. Ezekkel gyönyörű képeket is készíthet a gyermek úgy, hogy gyurmába belenyomkodja egy szép mintát kialakítva így, vagy papírra, ill. dobozra felragasztja a magokat. Mindezek a tevékenységek fejlesztik a gyermek finommotorikáját, szem-kéz koordinációját, vizuális észlelését, feladattudatát, feladattartását, figyelmét.

Kisebb gyermekek, ill. akik még nem gyakorlottak a válogatásokban, először kétfelé szortírozzanak, míg akiknek ez már nem jelentene kihívást, három- vagy négyfelé is  válogathatják a terméseket. Egyszerűbb és rövidebb lesz a feladat, ha mindegyikből csak néhány darabot teszünk egy tálba, míg ha sokat rakunk, akkor hosszabb ideig tart majd a válogatás, nagyobb kitartásra van szükség. Ahogy a gyermek fejlődik, ügyesedik, egyre többféle termést, és azokból egyre több darabot adhatunk neki válogatás céljából. Azoknak a gyerekeknek, akiknek jobb a közeli látásélességük, és fejlettebb a finommotorikájuk, adhatunk kisebb magokat, pl.: kávészemek, napraforgómag, sárgaborsó, lencse, babszemek, rizs, kukorica, vöröslencse. Akik közelre nagyon rosszul látnak, ill. gyenge a finommotorikájuk, először nagyobb terméseket válogassanak, pl.: tökmag, mogyoró, dió, mandula, nagyobb babszemek, gesztenye, makk.  Tegyük a különféle terméseket egy tálba, majd a termések számának megfelelő számú kisebb tálkát vagy dobozt helyezzünk sorban az asztalra. Tehetünk tálcát is ezek alá. Beszéljük meg a gyermekkel, melyik milyen mag, honnan lehet felismerni. Hívjuk fel a figyelmét a látható és a tapintható tulajdonságokra is! Ezután mondjuk el és mutassuk is, hogy melyik magokat hova kell tennie, majd kezdődhet a válogatás.

A szétválogatott magokból terméskép is készíthető. Kisebb gyermekek só-liszt, vagy levegőre száradó gyurmába is belenyomkodhatják a magokat. Előtte nyújtsuk ki vékonyra a gyurmát, majd egy kör vagy négyszög alakú tárgyat helyezzünk rá és vágjuk körbe. Virág vagy más sütikiszúró formát is használhatunk.

Másik lehetőség, hogy a magokat papírra ragasztjuk fel. Rajzoljunk, vagy nyomtassunk ki ehhez egy mintát, egy figurát, amelynek az egyes részeit ragasztózzuk be hobbiragasztóval vagy más folyékony ragasztóval, majd a gyermek erre a területre ráteheti a nagyobb magokat vagy rászórhatja a kisebb terméseket. Papírdobozok fedelét, oldalát is díszíthetjük a felragasztott magokból kialakított szép mintákkal.

A képek forrása:

https://hu.pinterest.com/pin/121104677468095226/

https://hu.pinterest.com/pin/419819996488092904/

https://hu.pinterest.com/pin/339529259410481084/

https://hu.pinterest.com/pin/826551337835832536/

http://1.bp.blogspot.com/-mQboV-fTqdg/T4Sa69SHNSI/AAAAAAAAEg4/mg2tbs8brJ8/s320/1.JPG

https://i2.wp.com/www.freekidscrafts.com/wp-content/uploads/bean-owl-mosaic.jpg?w=655&ssl=1

A bagoly sablonja erről a linkről kinyomtatható: https://www.freekidscrafts.com/bean-mosaic-owl/bean-owl-mosaic-pattern/

Készítette: Kolozs Ildikó