A módszertani intézmény a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye szakvéleménye, a szülők vagy a befogadó intézmények kérése alapján nyújt segítséget a gyengénlátás, vagy aliglátás következtében sajátos nevelési igényű gyermekeknek, fiataloknak. Törekvésünk az ország távoli vidékein élő integrált tanulókat megsegítő helyi látássérültek pedagógiája szakos utazó gyógypedagógusokkal való aktív kapcsolattartás, igény esetén szakmai-módszertani segítségnyújtás.
Intézményünkben gyengénlátók számára optikai, elektronikus és tanulást segítő eszközök megismerésére, kiválasztására és kölcsönzésére van lehetőség. A speciális eszköztár szolgáltatásait iskolánk tanulói mellett az EGYMI ellátási körébe tartozó integrált gyengénlátó tanulók is igénybe vehetik.
Iskolásoknak
Habilitációs, rehabilitációs ellátás
Utazó gyógypedagógusaink tartanak egészségügyi és pedagógiai célú habilitáció, rehabilitációs foglalkozásokat gyengénlátó tanulók számára. Kijárnak Budapesten az általános iskolásokhoz az egyéni foglalkozások megtartására. A nem budapestieknek lehetőségük van bejárni intézményünkbe a foglalkozásokra, emennyiben lakóhelyükön, iskolájukban nem kapnak megfelelő ellátást. A vidékiek számára a kétheti vagy havi rendszerességű tömbös rehabilitációs órák igénylése is lehetséges. Súlyosan látássérültek (aliglátók) és középiskolások részére igény szerint egyénileg egyeztetve szervezünk intenzív rehabilitációs napokat, hetet.
Az alacsony látásteljesítmény következtében aliglátó- vagy súlyos látótérszűkülettel élő tanulóknak nehézséget okozhat az önálló tájékozódás, közlekedés. Gyógypedagógusaink esetenként megtanítják a fehér bottal való közlekedés és tájékozódás elsajátítását. Személyre szabott foglalkozások keretében tanítják az informatikai eszközök, speciális szoftverek önálló használatát. Intézményünk rehabilitációs szakemberei pedig a mindennapos tevékenységek végzéséhez adnak praktikus egyéni tanácsokat.
A szülő és tanuló kérésére tanév közben is biztosítunk bentlakásos egyéni foglalkozásokat. Szállást a vendégszobainkban tudunk biztosítani.
Életviteli tábor
A gyengénlátó, aliglátó 7-10. osztályos tanulók számára a tanévet követően, júniusban öt napos tábort szervezünk. A program célja – a különböző kulturális programokon való részvétel mellett -, hogy támogassa a fiatalok sorstársi kapcsolatainak alakulását, bővítse a látássérüléssel, saját személyiségükkel kapcsolatos ismereteiket. Lehetőségük nyílik szakemberekkel beszélgetni szemészeti állapotukról, megismerni és kipróbálni az optikai, számítástechnikai segédeszközök terén a látássérült embereket szolgáló újdonságokat. Segítséget kaphatnak az önálló tájékozódáshoz, közlekedéshez szükséges képességek kialakításához is.
Tolerancia program
Gyengénlátó tanulók ép látású osztálytársai számára szervezett program. Interaktív foglalkozás keretében a tanulók szimulációs szemüvegek alkalmazásával beleélhetik magukat a látássérült osztálytárs helyzetébe. Felső tagozatos és középiskolás osztályok számára ajánljuk a programot. Célja a tolerancia növelése, a helyes attitűdök kialakítása. Tolerancia program igénylését jelezhetik az egymi[kukac]gyengenlatok.hu címen.
Óvodásoknak
Egyéni foglalkozások
Az óvodás korú gyermekek rendszeres egyéni fejlesztése során kiemelt szerepet kap a látásnevelés, látás-mozgás koordináció, a finommozgás és a megfigyelőképesség fejlesztése.
Szükség esetén logopédiai foglalkozást is biztosítunk a hozzánk egyéni vagy csoportos foglalkozásra járó óvodás gyermekeknek.
Csoportos foglalkozások
Csoportos iskola- előkészítő foglalkozásokat szervezünk sok éve az iskolakezdést megelőző tanévben heti rendszerességgel. Emellett havi rendszerességgel is tartunk egy másik csoportos előkészítőt a Budapesttől nagyon távol lakóknak, akik nem tudják megoldani a heti rendszeres utazást. A játékos, kis csoportos (5-10 fős) fejlesztő foglalkozásokat azoknak is javasoljuk, akik lakóhelyükön megkapják az egyéni fejlesztő foglalkozásokat. A foglalkozások középpontjában áll a látásnevelés, különös tekintettel a vizuális gondolkodás-, emlékezet-, képzelet fejlesztése.
A foglalkozásokon sor kerül a tanuláshoz szükséges egyéb képességek: pl.: a nagy-és finommozgás, a hallási differenciáló képesség, a téri tájékozódás fejlesztésére is. A heti rendszeres foglalkozások második órája mindig mozgás: torna és úszás-előkészítés.
Halmozottan sérültek csoportos foglalkozása
Azon gyengénlátó óvodás korú kisgyermekek számára külön csoportos foglalkozást szervezünk, akik a gyengénlátás mellett más sérülésük (értelmi, mozgás, hallás, kommunikáció) is van, de nem speciális óvodába járnak. A kiscsoportos foglalkozások célja a látásfejlesztés mellett többek között az együtt játszás, közös tevékenykedés, szociális kapcsolatok fejlesztése.
Játékkölcsönzés
Módszertani intézményünkben több mint 1000 fejlesztőjáték található. A játékokat gyógypedagógusaink használják a fejlesztő foglalkozásaik során, valamint térítésmentesen, meghatározott időre, gyógypedagógusaink javaslata alapján kölcsönözhetik a fejlesztésekre járó családok.
Cinege találkozó
Minden tavasszal megszervezzük óvodás gyerekek, szüleik, testvéreik részére a Cinege találkozót. A családi hétvége lehetőséget teremt arra, hogy a gyengénlátó gyermeket nevelő családok találkozhassanak egymással, hiszen mindenki integráltan, lakóhelye környezetében jár óvodába és nincs sok lehetőségük hasonló helyzetben levő családokkal találkozni. Játékos és szabadidős programok mellett sok beszélgetésre és információcserére is lehetőséget ad a kétnapos program.
Szülők iskolája
Az iskolakezdést megelőző tanévben a gyermekek részére csoportos iskola-előkészítő- foglalkozásokat szervezünk. Ennek ideje alatt a szülők tematikus rendezvénysorozaton: szemészeti, nevelési és pszichológiai előadásokon, eszközbemutatón, interaktív szimulációs gyakorlaton vehetnek részt. Szempontokat javaslunk a megfelelő iskola kiválasztásához. Alkalmuk nyílik megismerni a speciális iskola helyi pedagógiai programját, különleges taneszközeit is, valamint tanórát nézhetnek iskolánkban.
Pedagógusoknak
Pedagógusok – intézmények
Intézményünk a köznevelési törvény alapján egységes gyógypedagógiai módszertani intézményként részt vállal a befogadó pedagógusok segítésében. Többféle módon nyújtunk gyógypedagógiai módszertani segítséget:
Szakmai nyílt napok
E programok az együttnevelésben részt vevő pedagógusok számára teszik lehetővé az alapvető gyógypedagógiai kompetenciák megszerzését. Az elhangzó előadásokon tájékoztatást adunk a gyengénlátás fogalmáról, a szembetegségekről, a sérülés-specifikus módszertanról. Az eszközbemutatón a pedagógusokat megismertetjük a tanulást segítő optikai, elektronikus és szemléltető eszközökkel. Az interaktív szimulációs gyakorlatokon a látássérülés megtapasztalását biztosító szimulációs szemüvegekkel végezhetnek az óvodai/iskolai életre jellemző tevékenységeket. Az óvodapedagógusok megtekinthetik csoportos iskola – előkészítő foglalkozásunkat, valamint a gyermekek mozgásfejlesztését. Az általános és középiskolai pedagógusok óralátogatásokon, személyes megbeszéléseken ismerhetik meg speciális eszközeinket, módszereinket.
Az érintett intézményeknek minden alkalommal meghívó levelet, programot és jelentkezési lapot küldünk. A nyílt napon való részvétel regisztrációhoz kötött.
Intézménylátogatások
Az időszakos iskolalátogatások alkalmával az integrációt segítő gyógypedagógusok személyesen is felkeresik a befogadó iskolákat, Budapest területén belül az óvodákat is. A vidéki intézmények közül elsősorban azokat látgatjuk meg, ahol nincs helyben látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus.
Utazótanáraink tájékozódnak a befogadó intézményben az integrált nevelés, oktatás körülményeiről. A gyermek/tanuló gyengénlátásból vagy aliglátásból fakadó sajátos nevelési szükségleteinek megismerése céljából foglalkozáson/tanórán is részt vesznek. A látogatás alkalmával a befogadó pedagógusokkal megbeszélik a látássérüléssel kapcsolatos egyéni teendőket, a különböző speciális oktatási módszereket. Pedagógiai látásvizsgálatot végeznek, speciális optikai- és tanulást segítő eszközöket, valamint célszerű tanulásszervezési módokat ajánlanak.
A pedagógus és a gyógypedagógus együttműködését szolgálja óvodában a „Nyitni-kék”, általános iskolában a „Ne felejts!”, középiskolában a „Ráció-integráció” dosszié. Ez egy-egy az évek során bővülő tartalmú dokumentum-gyűjtemény, amely tartalmazza a sajátos nevelési igénnyel kapcsolatos legfontosabb információkat, másrészt biztosítja a kapcsolattartást és az együttműködést a gyógypedagógussal.
Kihelyezett szakmai nap
A felső tagozatba, középiskolába vagy új iskolába lépéskor a befogadó iskoláknak lehetőségük nyílik egy kihelyezett szakmai programot igényelni, ahol a tantestület érintett tagjai helyben, egy értekezlet során megismerhetik a gyengénlátó tanulóval kapcsolatos legfontosabb információkat. Tájékoztatást kapnak a tanuló szemészeti diagnózisáról, annak pedagógiai következményeiről, sajátos nevelési igényéről. Érzékenyítés során szimulációs szemüvegek kipróbálásával élhetik át a tanítványuk mindennapi helyzeteit. Személyes konzultációra is ad lehetőséget a program.
Kiadványok
Az alábbi segédanyagok hozzájárulnak az integrált neveléshez, oktatáshoz alapvetően szükséges gyógypedagógiai kompetencia megszerzéséhez.
Elektronikusan hozzáférhető anyagok:
- Tantárgyi módszertani útmutatók
- Speciális tantárgyi feladatlapok
- „Közelről nézve – a gyengénlátó gyermek” – könyv
- Fejlesztő eljárások óvodáskorú gyengénlátó gyermekek számára
- Nevelési tanácsok gyengénlátó tanulót nevelő szülők számára
- „Ismerd meg Budapestet” fotósorozat
Az elektronikus anyagokat módszertani intézményünktől kérhetik a befogadó intézmények.
Filmek az integrált nevelés, oktatás segítéséhez – A filmeket az intézményünkben tartott programokon vetítjük.
Szülőknek
Programjainkkal szeretnénk elérni, hogy a szülők és más családtagok tájékozottak legyenek egészségügyi és nevelési kérdésekben, ismerjék a sajátos nevelési igényhez kapcsolódó jogokat és lehetőségeket. Ismerjenek más családokat, amelyben gyengénlátó gyermeket nevelnek.
Egyéni konzultáció
A szülők részt vehetnek az egyéni fejlesztő foglalkozásokon, megfigyelhetik, hogyan foglalkozik a gyógypedagógus a gyermekkel, milyen módszerekkel fejleszti képességeit. Utazótanáraink a gyermekek szüleivel rendszeresen megbeszélik a kicsik szemészeti állapotát, javaslatokat tesznek a velük való speciális törődésre.
Az általános- és középiskolás gyerekek szülei számára utazótanáraink telefonon, e-mailben vagy – előre egyeztetett időpontban – személyesen adnak választ a gyermek látásával, integrált oktatásával kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Családi hétvégék
Óvodás gyermekek, 4. és 7. osztályos tanulók és szüleik részére minden évben családi hétvégét rendezünk. A kétnapos rendezvények alkalmat adnak a közös élményszerzésre, hasonló helyzetben lévő családoknak a tapasztalatcserére, a gyógypedagógusokkal, pszichológusokkal való konzultációra.
„Szülők iskolája”
Az iskolakezdést megelőző tanévben a gyermekek részére csoportos iskola-előkészítő- foglalkozásokat szervezünk. Ennek ideje alatt a szülők előre tervezett tematikájú rendezvénysorozaton: szemészeti, nevelési és pszichológiai előadásokon, eszközbemutatón, interaktív szimulációs gyakorlaton vehetnek részt. Szempontokat javaslunk a megfelelő iskola kiválasztásához. Alkalmuk nyílik megismerni a speciális iskola helyi pedagógiai programját, különleges taneszközeit is, valamint tanórát nézhetnek iskolánkban.
Kiadványok szülők számára
„Fejlesztő eljárások óvodáskorú gyengénlátó, aliglátó gyermekek számára”
Szülőknek és óvodapedagógusoknak készült, ráirányítja a figyelmet a gyermek életében fontos fejlődési szakaszra, a látássérülés szempontjából hangsúlyozottan fejlesztendő területekre.
„Nevelési tanácsok iskoláskorú gyengénlátó gyerekek szülei számára”
Ebben a kiadványban összegyűjtöttük a leggyakoribb szülői kérdéseket, s igyekszünk ezekre korszerű válaszokat adni.
Az elektronikus anyagokat módszertani intézményünktől kérhetik az érintettek.