Rajzdiktálás

Ez a tevékenység elsősorban általános iskolás gyermekeknek ajánlott, de az irányokat biztosan ismerő, számlálni jól tudó nagycsoportosokkal is ki lehet próbálni. Fejleszti az auditív észlelést és figyelmet, a beszédértést, az intermodalitást, a síkban való tájékozódást és a grafomotorikát.

Szükség van hozzá egy négyzetrácsos lapra és valamilyen íróeszközre, amelyet a gyermek ügyesen használ – ez lehet ceruza, filctoll, zsírkréta, de akár ujjfesték is.

Előkészületként gondoljunk ki egy ábrát, amit majd lerajzoltatunk a gyermekkel. Ez, a gyermek képességeit figyelembe véve, lehet egy egyszerű rajz, betű, szám vagy valamilyen útvonal is. Ezt érdemes először magunknak lerajzolni, hogy biztosan jó lépéseket diktáljunk a gyermeknek. Illetve így el tudjuk dönteni, az ábra melyik részéről a legjobb elkezdeni a rajzolást – ezt jó, ha a gyermeknek is bejelöljük a négyzetrácsos lapon például egy x-szel. Ezután beszéljük meg a gyermekkel, hogyan fogjuk vezetni a rajzolását. Erre két módot javaslok:

  1. Használhatunk irányokat: felfelé, lefelé, jobbra, balra. Nagyobbaknál már bejöhetnek az átlók is, pl. jobbra fel, balra le.
  2. Nagyoknál használhatunk égtájakat is. Ilyenkor én mindig megbeszélem a gyermekkel, melyik égtáj melyik irányt jelöli (pl. észak=fel, nyugat=bal, dél-kelet=jobbra le) és ezt le is rajzoljuk a lap egy nem használt részére.

Bármelyiket is választjuk, a diktálás során az irány mellé azt is meg kell mondanunk, hány mezőt kell arra haladnia a gyermeknek – pl. jobbra 2, majd fel 3 vagy keletre 2, majd észak felé 3. Ha elkészült a rajz, megkérdezhetjük a gyermeket, mit ábrázol és – ha van konkrét oka – szerinte miért azt választottuk (pl. mert azzal a betűvel kezdődik a neve).

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Célbadobó katapult spatulából

Ez a játék egy célbadobó játék, amely fejleszti a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt, és  jó gyakorlási lehetőség a célbadobásra. Óvodás és alsó tagozatos gyermekeknek egyaránt ajánlom.

            A játékhoz szükségünk lesz: 7 db. orvosi pálcikára – spatulára, kétféle színes festékre, ecsetre, egy kupakra, erős ragasztóra, 2 db befőttes gumira, kis méretű pomponokra, vagy papírgalacsinokra és különböző méretű tálcákra/dobozokra (használhatunk üres joghurtos dobozt, tányért, szinte bármit), amibe majd belecélozzuk a pomponokat.

            A feladat menete:

1.) Az egyik kiválasztott színnel fessünk be 5 spatulát, a maradék kettőt pedig a másik színnel.

2.) Gumizzuk össze a spatulákat a mellékelt videó alapján, majd az egyik végére ragasszuk rá a kupakot.

3.) Játék mente:

– Az elkészült katapultba tegyünk bele egy pompont, vagy amit labdának használunk, és így helyezzük a katapultot az asztal egyik végére, egy kicsit távolabb pedig azt a tárgyat, amibe célozni fogunk.

– Először használjunk nagyobb felületű tárgyat célként, majd egyre kisebbet. A katapult és a cél közötti távolságot is fokozatosan növelhetjük.

Link az elkészítéshez:

https://sk.pinterest.com/pin/807833251906001872/

Jó játékot! 🙂

Sebők Salome

Halászd ki a kupakokat!

Fürdés közben, vagy jobb időben az udvaron játszható ez a vizes játék.  PET palackokról lecsavart többféle színű kupakokat tegyenek a fürdőkádba vagy egy lavórba. A gyermeknek a kezével vagy egy eszközzel (evő- vagy merőkanállal) kell ezeket kiszedegetnie egy tálba.

Válogatást is végezhet: ilyenkor színek szerint kell különböző tálakba vagy dobozokba tennie azokat. Segíthet, ha a tál is azonos színű, mint a belé kerülő kupakok. Mutassa be a gyermeknek a feladatot: tegyen egy-egy kupakot a tálakba és közben szóban is magyarázza el, hogy melyikbe milyen színűek kerülnek.

Ha az udvaron játszanak, a lavór és a tálak között két méter távolságot is hagyhatnak. A kanállal ügyesen egyensúlyozva kell elhordani a kupakokat a megfelelő helyre. Könnyebb, ha az eszközöket székre teszik, míg nehezebb a helyzete a gyermeknek, ha a földön vannak ezek, mert akkor a lehajolás, felállás során is jobban kell koordinálnia a keze mozgását.

A játék közben fejlődik a szem-kéz koordinációt, a válogatással pedig a vizuális differenciálás.

Készítette: Kolozs Ildikó

Pohártorony

Szórakoztató játékot játszhatnak otthon a gyermekkel, ha neki egy műanyag poharakból épített tornyot kell ledöntenie labdagurítással vagy dobással. A torony összeépítése, majd utána a labdával ledöntés a gyermek szem-kéz koordinációját fejleszti. 6 vagy 10 műanyag pohárból építsenek a földre egy tornyot a lenti képen látható módon. Miután a szülő megmutatta az építés módját, a gyermek próbálja meg a tornyot létrehozni. Ha szükséges, akkor segítsenek neki ebben! Kb. 1,5 méter távolságra a poharaktól foglaljon helyet a gyermek egy földre letett ülőpárnán, majd egy labdát elgurítva a torony felé próbálja ledönteni azt. Könnyebb a feladat, ha a labda nagyobb méretű. Pontosabb célzást igényel a kisebb labda használata. Ha az adott távolságból már ügyesen ledönti a gyermek a pohártornyot, messzebbről is guríthat, vagy használhat kisebb labdát.

Egy másik változatban építsék egy székre vagy asztalra a tornyot, amit célbadobással kell most ledönteni. Ügyeljenek rá, hogy a poharak mögött ne legyen semmilyen olyan tárgy, amit a dobással le lehetne verni, vagy tönkre lehetne tenni. Egy széket helyezzenek el 1-1,5 méterre a toronytól, ami mögött kell állnia a gyermeknek, és onnan dobnia. Nehezíthető a feladat a távolság növelésével, ill. a labda méretének csökkentésével.

Készítette: Kolozs Ildikó

Gumizás

A gumikkal való manipuláció fejleszti a gyermekek finommotorikáját, erősödnek a kézfejük izmai. A következő játék emellett a szem-kéz koordinációjukat és a vizuális differenciálásukat is fejleszti.

A játékhoz szükséges eszközök:

  • 4-5 darab fél literes PET palack
  • ezekre való különböző színű kupakok
  • a kupakok színeinek megfelelő befőttes gumik vagy hajgumik
  • tál vagy doboz

Négy-öt fél literes PET palackot töltsenek teli vízzel, hogy ne boruljanak fel, stabilan álljanak. Mindegyikre csavarjanak más-más színű kupakot! Egy sorba állítsák ezeket! A kupakok színeinek megfelelő befőttes vagy hajgumikat tegyenek egy tálba, mindből kb. 5 darabot. Ellőtte ellenőrizzék, hogy elég rugalmasak-e, rá lehet-e húzni ezeket a palackokra. A tál vagy doboz legyen eltérő színű tőlük, kontrasztos, hogy könnyebben észre lehessen venni benne a tárgyakat. A gyermeknek a gumikat kell a megfelelő színes kupakú palack testére húzni. Segíthetik a feladatmegértést azzal, hogy először Önök tesznek mindre egy gumit, közben szóban is megfogalmazzák a cselekvésüket, pl.: „Kiveszek egy piros gumit a tálból. Ezt kinyújtom és ráhúzom a piros kupakos palackra.”

A játékot a gyermek képességeihez igazíthatják: könnyebb és rövidebb a feladat, ha a palackok és a gumik számát csökkentik; nehezebb és hosszabb figyelmet igénylő, ha több tárgyat használnak.

Játékvariáció:

Mennyiségeket is egyeztethet a gyermek. Ez a számolási képességét is fejleszti. Papírokra rajzoljanak a dobókocka oldalainak megfelelően pöttyöket, vagy írjanak rá számjegyeket, ha ismeri már a gyermek ezeket. Az ábra legyen nagy méretű, a papír színétől eltérő, azzal kontrasztos, és élénk színű filctollal készüljön! Ezután ragasszák rá ezeket cellux segítségével a palackokra! A gyermek a számképnek vagy a számjegynek megfelelő mennyiségű gumit húzzon a palackokra!

Készítette: Kolozs Ildikó

Ujjtorna színes sorminták alapján

Óvodások és kisiskolások számára ajánlott, de a kétkezes változatot még felső tagozatosok is kipróbálhatják, a tízujjas gépírásra hangoló bemelegítésként.

Fejleszti a vizuális megfigyelőképességet, a figyelem megosztását, a sorrendiséget és a finommotorikát (az ujjak egymástól független mozgatását). Gyakorolható vele a balról jobbra való haladási irány, amely az olvasás-írás tanulásánál lesz fontos, a színek egyeztetése, az ujjak megnevezése; kétkezes változatnál elősegíti a jobb és bal agyfélteke összehangolását.

Az elkészítéshez szükségünk lesz fehér kartonlapokra vagy rajzlapokra, grafitceruzára, erős nyomatékú színesceruzákra vagy filctollakra, több színű origamipapírra, ollóra és ragasztóra.

Vágjunk ki egy akkora kört a rajzlapból, amire kényelmesen ráhelyezhetjük a kézfejünket nyitott, egymástól kissé távolabb álló ujjakkal. Vágjunk ki színes papírból öt, különböző színű, egyforma méretű kisebb korongot, és helyezzük el ezeket úgy a körlapon, hogy mindegyik ujjbegyünk alá jusson egy korong. Ragasszuk fel a körlapra úgy, hogy ne érjenek össze, legyen egy kis távolság közöttük. A korongok színe legyen jól látható, és egymástól könnyen megkülönböztethető. Javasolt színek: piros, sárga, narancssárga, kék, zöld – de természetesen más színek közül is választhatunk. Színes papír helyett fel is rajzolhatjuk a korongokat a körlapra. A színezésnél is ügyeljünk a jól láthatóságra!

Az a legjobb, ha mindkét oldali kézhez elkészítjük ezt az alátétet, de ha csak egyet szeretnénk, akkor az mindenképpen a gyermek domináns keze legyen!

Ezután vágjunk ki egyforma méretű kis kártyákat, és filctollal vagy színesceruzával rajzoljunk mindegyikre öt korongot egymás mellé, ugyanazokkal a színekkel, amelyek a kézalátéte(ke)n is szerepelnek! Készítsük el ezeket minél többféle változatban, ne legyen két egyforma közöttük! De egy sorban lehet ugyanabból a színből több is.

Kezdődhet a játék! Helyezze gyermekünk a kezét a körlapra úgy, hogy mindegyik ujja vége egy-egy színes korong felé nézzen! Tegyünk elé egy kártyát! Az a feladata, hogy a kártyán látott sorrendnek megfelelően (balról jobbra haladva) emelje fel egyenként az ujjait a színes korongokról, majd rögtön tegye is vissza, mielőtt a következő ujját felemelné. Ilyen módon „zongorázza le” a kártya színsorát. Ha mindkét kezét használja, még több terület fejlődik közben.

Növelhetjük a variációk számát, ha – mielőtt félretennénk – megfordítjuk a kártyát, hogy az ellentétes sorrendben is gyakorolja gyermekünk az ujjai tornáztatását.

Az alábbi videón láthatják az elkészítés és a játék menetét.

https://www.facebook.com/BaboFactory/videos/171365344226777/

Vidám gyakorlást kívánunk!

Demeteré Pósfai Brigitta

Forrás: Szélinger Heni: Babo factory – Boldog gyermekkor

Titkosírás

Vajon mi lehet leírva ezekkel a fura jelekkel? Iskolás gyermekeknek ajánlom a letölthető feladatlapok megoldását, melyeken titkosírást kell megfejteniük. Az egyiken beceneveket kell kitalálniuk, majd ezekhez kapcsolni a megfelelő keresztneveket. A másik feladatban titkosírással írt kérdéseket kell megfejteniük, majd válaszolni rájuk. A feladatok fejlesztik a vizuális képességeket (vizuális differenciálás, pásztázás), a figyelmet és a nyelvi képességeket.

Készítette: Kolozs Ildikó