Kirakó házilag

Ez a játék elsősorban iskolás gyermekeknek ajánlott, de egyszerűbb változatát nagycsoportos óvodással is ki lehet próbálni.

Fejleszti a vizuális megfigyelőképességet, a rész-egész viszony észlelését, a síkban való tájékozódást, a figyelmet, a gondolkodást, a finommotorikát, a kitartást, feladattudatot és a kudarctűrő képességet. Emellett használhatjuk még a kommunikáció fejlesztésére, szókincsbővítésre és új ismeretek átadására is.

Szükség van hozzá ollóra és egy képre, amit nem sajnálunk szétvágni és a gyermek is szívesen foglalkozik majd a kirakásával. A kép származhat régebbi naptárból, újságból, nyomtathatunk az internetről, akár kézzel is rajzolhatunk, de egy színező is kiváló. Azonban mindegyiknél fontos, hogy nagy méretű képpel dolgozzunk, amelyen maguk az ábrák is nagyok. A kép ne legyen zsúfolt, jól elkülönüljenek egymástól a különböző részek. A kép kiválasztásába a gyermeket is nyugodtan bevonhatjuk. Ha megtaláltuk a megfelelő képet, nincs más dolgunk, mint feldarabolni és már kezdődhet is a kirakózás.

Kisebb gyermekeknél nem érdemes 6-8 darabnál többre vágni a képet. Ha óvodás gyermekkel szeretnénk ezt játszani, nála inkább 4-6 darabbal kezdjünk. Természetesen mindez attól is függ, hogy a gyermek mennyire gyakorlott a kirakózásban. Nagyobb vagy ügyesebb gyermekeknél nyugodtan vághatjuk több darabba a képet. Segítség lehet, ha a gyermek látja egyben is a képet – akár a kirakás alatt végig, akár csak előtte. A kép kirakása mellett itt az is kihívás, hogy a részeket nem lehet egymásba illeszteni, így előfordul, hogy kicsit szétcsúsznak azok a részek, amelyet a gyermek már összerakott. Ezt érdemes előre jelezni és azt kérni a gyermektől, hogy a tőle telhető legpontosabban próbálja összeilleszteni a darabokat. Rajz vagy színező esetében fel is ragaszthatjuk az elkészült képet, amelyet a gyermek így ki tud színezni.

Jó szórakozást!

Horváth Melinda

BINGO játék – járművek + állatok

Ez a játék egy járműves – állatos BINGO játék, amely fejleszti a figyelmet, a vizuális észlelést, valamint a hallási figyelmet. Óvodás és alsó tagozatos gyermekeknek egyaránt ajánlom. Játszható egyedül, de akár 5-en is, egymás ellen.

            A játékhoz szükségük lesz: a mellékelt feladatlapok közül annyira, ahányan játszani fogják a játékot;  személyenként kb. 15 kupakra (a kupakot helyettesíthetjük akár tészta vagy babszemekkel is); és a feladatlapon szereplő állatok illetve járművek hangjaira.

A hangokhoz én a két mellékelt telefonos alkalmazást töltöttem le a telefonomra, mindkettőben meg lehet jelölni azokat a hangokat, amelyeket használni akarunk, így tulajdonképpen az alkalmazásban egy mappán belül megtalálhatóak a szükséges hangok.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.premiumsoftware.vehiclesandcars

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dream_studio.animalsounds

A feladat menete:

            1.) Nyomtassanak ki a mellékelt feladatlapokból annyit, ahányan játszani fogják a játékot. Ha van laminálási lehetőségük, akkor akár be is laminálhatják azokat, úgy azok még tartósabbak lesznek.

            2.) Készítsenek ki az asztalra személyenként kb. 15 kupakot, vagy tésztát/babot, ezek jelölők lesznek.

            3.) Töltsék le telefonra/laptopra/tabletre a feladatlapon szereplő járművek és állatok hangját, de akár önök is utánozhatják azokat.

Játék menete:

–  a játékosok üljék körbe az asztalt és mindenki tegyen maga elé egy feladatlapot, illetve kb. 15 jelölőt

– a legelső játék elején beszéljék meg közösen, hogy milyen járművek és állatok vannak a feladatlapon, hogy mindenki biztosan tudja, hogy mi micsoda (mindegyik feladatlapon ugyanaz a 10 állat és 10 jármű van, csak más sorrendben)

– beszéljék meg, hogy ki lesz a játékvezető, az ő feladata lesz a hangok lejátszása

– a játékvezető játsszon le egy hangot, a játékosok pedig tegyenek egy jelölőt annak az állatnak vagy járműnek a képére, aminek a hangját hallották, majd jöhetnek az újabb hangok

– a hangok lejátszási sorrendje a játékvezetőre van bízva

– a játék egészen addig megy, amíg valakinek nem lesz egymás mellett vízszintesen vagy függőlegesen 4 darab jelölője

            A játékot játszhatják többféleképpen, akár hangok nélkül is. Ilyenkor az egyik lehetőség, hogy a játékvezető tulajdonságokat mond a feladatlapon lévő járművekről illetve állatokról, és azok alapján kell kitalálnia a játékosoknak, hogy miről van szó, majd pedig a megfelelő helyre tenni egy jelölőt.

            Egy másik, és egyben könnyebb lehetőség pedig, ha egy feladatlapból kivágjuk a 10 jármű és 10 állat képét, és azokat összekeverve, lefordítva az asztal közepére tesszük. Ennél a verziónál a játékosok sorban, egymás után húzzanak fel 1-1 kártyát a pakliból, és a felhúzott jármű/állat képére tegyenek rá egy jelölőt. A jelölőt mindig minden játékos tegye a saját feladatlapján a megfelelő helyre, és ne csak az, aki felhúzta az adott kártyát.

Jó játékot! 🙂

Sebők Salome

Fűzés minta alapján

Egy interneten található ötletet szeretnék ismertetni. Színes lapokra ragasztott penne tésztákon kell egy mintakártya alapján cipőfűzőt átfűzni. A játékot mindazon gyermekeknek javaslom, akiknek fejlesztendő a finommotorikája, a szem-kéz koordinációja, a szerialitása (sorrendiség észlelése) és a vizuális képességei.

Szükséges eszközök:

  • kartonpapír
  • színes papírok (piros, rózsaszín, zöld, citromsárga, fekete, fehér, kék, narancssárga, lila), vagy ennek hiányában filctollal vagy jó minőségű zsírkrétával is kiszínezhetnek fehér lapokat
  • 9 db penne száraztészta vagy vastag szívószál darabok (kb. 4 cm hosszúságúak)
  • olló
  • ragasztó (a papírokhoz használhatnak papírragasztót, de a tésztákhoz vagy szívószálakhoz erősebb ragasztó, pl. Technokol, ragasztópisztoly szükséges)
  • kinyomtatott vagy megrajzolt és kiszínezett mintakártyák
  • cipőfűző, 1 db nagyobb gyöngy

A játék elkészítése:

Kartonpapírból vágjanak ki egy 20×20 cm oldalú négyzetet, a színes papírokból pedig 5×5 cm oldalú négyzeteket! Ha fehér papírt használnának, színezzék ki filctollal vagy jó minőségű zsírkrétával az adott színekre! Ezután ragasszák rá a kis négyzeteket 3×3-as elrendezésben úgy, hogy közöttük hagyjanak egy kis rést! Rögzítsék ragasztóval a négyzetek közepére a penne tésztákat, vagy a levágott szívószál darabokat!

A következő linken találhatóak a mintakártyák: https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/09/makaronowa-przeplatanka.pdf

Színesben kinyomtathatják az első három oldalt. Ha nincs erre lehetőségük, a negyedik oldalt nyomtassák ki fekete-fehér nyomtatással, amelyen üres kártyák találhatóak. Ezeket aztán kiszínezhetik. Ha nem tudnak nyomtatni, rajzoljanak egymás mellé öt négyzetet, majd színnel töltsék ki! Végül vágják ki a kártyákat!

A cipőfűző egyik végére érdemes egy nagyobb gyöngyöt csomózni, hogy ne húzódjon majd ki a szál, amelyet már a gyermek egy tésztába befűzött.

Ezután kezdődhet a játék! A gyermek egy mintakártya alapján fűzze át a cipőfűzőt a megadott színekre rögzített tésztákon vagy szívószáldarabokon.

A játékötlet linkje: https://ztorbynauczycielki.pl/makaronowe-przeplatanki/#google_vignette

A kép forrása: https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2020/09/IMAG4418-768×1024.jpg

Készítette: Kolozs Ildikó

Égitestek

Az ég befelhősödik, és a felhők eltakarják az égitesteket. A játékos feladat során a gyermeknek a rajzokkal zsúfolt lapon meg kell keresnie és jelölnie az adott égitesteket: napokat, holdakat, csillagokat. Ehhez töltsék le és nyomtassák ki az egyik feladatlapot, vagy hasonlót rajzoljanak szabad kézzel. Ilyenkor a csillagokat jelölhetik egymást keresztező vonalakkal is. Két feladatlapot is készítettem. Az egyiken minden formából 4, a másikon 6 darab található, emiatt nehezebb.

A gyermek képességeinek megfelelőt használják ezek közül. Készítsenek elő három különböző színű gyurmát. Ezekből a gyermek gyúrjon az égitestek számának megfelelő (4-4-4 vagy 6-6-6 darab), kb. mogyorónyi nagyságú golyót, melyeket egy tálba tegyen bele. Keresse meg a lapon az összes csillagot, és azonos színű gyurmagolyókat nyomjon mindre, ezzel elbújtatva azokat. Ezután az összes napra nyomjon másik színű gyurmát, végül a holdakat is takarja el a harmadik színű golyók kilapításával. Ha csak egyszínű gyurmát használnának, akkor is mindig egy rajzból keresse meg a gyermek az összes darabot, arra tegye rá és lapítsa ki a golyókat, és utána térjenek rá a másik formára.

A gyurmázás a gyermek finommotorikáját, kézerejét, kézügyességét fejleszti, az alakzatok felismerése, megkülönböztetése pedig a vizuális észlelést, figyelmet és differenciálást.

Készítette: Kolozs Ildikó

Színes tésztatorony csipesszel

Ez a játék egy nagyon izgalmas, és otthon, a gyerekekkel közösen is könnyen elkészíthető. Fejleszti a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt és a vizuális megfigyelőképességet.

Elsősorban óvodás gyermekeknek ajánlom, de alsó tagozatosak is kipróbálhatják. Azoknál a gyerekeknél, akiknek nem olyan jó a színlátásuk, vagy nem látják a színeket, egyszerre csak 2-3, egymástól jól elkülöníthető színeket használjunk, pl. sárgát, feketét, fehéret. Egy másik megoldás, ha az egyes színekre plusz jelölőket is teszünk, pl. sárga-nap, zöld-levél, piros-szív, kék-felhő…

            A játékhoz szükségünk lesz: csőtésztára, színes festékekre, színes vagy natúr csipeszekre, ecsetre, hurkapálcára, tálcára, és valamilyen kis tálra, ami majd a torony alapja lesz. Én üres kávékapszulát használtam alapnak, de lehet tojástartó, joghurtos doboz vagy gyurma is, ami épp otthon megtalálható.

            A feladat menete:

1.) Válasszunk ki 3-5 különböző színű festéket, annak megfelelően, hogy hány tésztatornyot szeretnénk készíteni. A színek kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy az egyes színek egymástól jól elkülönüljenek.

2.) Az egyik kiválasztott színből nyomjunk ki egy keveset egy tálba, és a gyermekkel együtt fessünk be 5 darab tésztát, egy hurkapálcát, egy csipeszt és azt a tárgyat, ami majd az alapja lesz a toronynak. A befestett dolgokat hagyjuk megszáradni.

3.) Az előző folyamatot ismételjük meg a többi kiválasztott festékkel is.

4.) Amikor megszáradtak a befestett játékdarabjaink, jöhet a torony összerakása. Az alapnak kiválasztott tárgyba (én üres kávékapszulát használtam), szúrjuk bele az azonos színű hurkapálcát. Miután minden tornyunk elkészült, jöhet a játék.

5.) Játék menete:

– Állítsuk egymás mellé a különböző színű tornyokat, elé pedig egy tálcára tegyük rá a színes tésztákat.

– A csipeszeket tegyük a tálca mellé, és kérjük meg a gyermekünket, hogy a tésztákat csipesszel tegye rá a tornyokra. A tésztákat a színüknek megfelelő csipesszel kell felrakni a tornyokra.

– A felpakolás után a gyermek a csipesszel egyesével le is szedheti a tésztákat.

– Ha már jól megy a fel-le csipeszelés, játszhatja testvér/szülő ellen is, hogy ki tudja hamarabb feltenni mind az 5 tésztát 1-1 toronyra.

Jó játékot! 🙂

Sebők Salome