Társasjáték házilag

Ez a játék elsősorban alsó tagozatos gyermekeknek javasolt, de idősebb gyermekek is bátran kipróbálhatják. Nagycsoportos óvodások valószínűleg nagyobb testvérrel vagy szülővel közösen tudják elkészíteni a társasjátékot.

Elsősorban a síkban való tájékozódást, a grafomotorikát, a figyelmet, a kitartást, a gondolkodást és a kreativitást fejleszti. Bővíthető vele a szókincs, az elkészült társasjáték játszása közben pedig gyakorolható a számlálás, illetve a kommunikáció és a szociális készségek is fejlődnek.

A legegyszerűbb társasjáték elkészítéséhez szükség van fehér lapra – lehet A/4-es vagy A/3-as – és grafit ceruzára. Kérjük meg a gyermeket, hogy először rajzolja fel a kezdés helyét, a célt és a játékpályát. A mezők lehetnek kör, négyzet, sőt „pocsolya” alakúak is. Ha az alap megvan, jöhetnek a különleges mezők (számozott, valamilyen szimbólummal megjelölt, előrébb vivő stb.) és az extra elemek (pl. híd, létra). Az ezekhez tartozó magyarázatokat ajánlott egy külön lapra felírni és nem a játék hátuljára. Így kiküszöböljük, hogy a játék közben folyamatosan fordítgatni kelljen a játéktáblát. Amikor ezzel is elkészült a gyermek, akkor érdemes kiszínezni, kidíszíteni a játékot. Lehet színes ceruzával, zsírkrétával, filctollal is dolgozni, a lényeg, hogy élénk, jól látható nyomot hagyjon vele a gyermek a papíron.

Készülhet egyszerű „dobok-lépek” társasjáték vagy egy-egy témához kapcsolódó is (pl. kalózos, állatos, hercegnős).

Ha a gyermek elkészült a táblával, már csak egy dobókockát és néhány bábut kell keríteni és kezdődhet is a közös családi társasjátékozás!

Jó szórakozást kívánok!

Készítette: Horváth Melinda

Játékok ly-s szavakkal

Ez a játék bármely, már olvasni tudó iskolás gyermek számára megfelelő. Elsődleges célja, hogy a gyermek játékos formában találkozzon minél többször ly-s szavakkal és így tanulja meg az írásmódjukat. Emellett azonban rengeteg részképesség fejlesztésére használható: figyelem, vizuális megfigyelőképesség, emlékezet, gondolkodás, főfogalom alá sorolás (csoportosítás), finommotorika, grafomotorika. Továbbá gyakorolható az olvasás, a szótagolás, a betűrendbe sorolás, a mondat- és a történetalkotás és a szókincs bővítésére is alkalmas.

Szükség van hozzá olyan szókártyákra, melyekre ly-s szavakat írunk. Ezeket készíthetjük kézzel és számítógéppel is, azonban mindkettőnél fontos, hogy olyan betűméretet és betűtípust használjunk, amelyet gyermekünk könnyen el tud olvasni.  Akinek van rá lehetősége, le is laminálhatja a kártyákat, hogy tartósabbak legyenek. Ha segítségre van szükségünk a szavakat illetően, az interneten találni szólistákat – például itt:

http://webtanitoneni.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1192418

Íme néhány játékötlet:

  • Kisebb gyermekeket megkérhetünk arra, hogy olvassák el, mi van a szókártyán, majd tapsolják el (törjék össze) és mondják meg hányat tapsoltak. Nagyobbaknál erre már használhatjuk a szótagolás kifejezést.
  • Készíthetünk a kártyákból egy olyan sorozatot is az eredeti mellé, ahol a szavak szótagolva vannak leírva (akár a szótagszámmal együtt). Ekkor lehet párosítani a szótagolt és egybeírt szavakat, vagy memóriát is játszhatunk velük. A szótagolt változat sikerélményt nyújthat azoknak a gyermekeknek is, akik még nehezen boldogulnak a szavak olvasásával.
  • Csoportosítani is lehet a szavakat, például szótagszám szerint, kezdőbetűk alapján. Főfogalmak alá is soroltathatjuk a szavakat (pl. állatok, tulajdonságok, főnevek stb.). A csoportosítás szempontját megmondhatjuk mi is, de a gyermek is nyugodtan mondhat szempontokat. Csoportosítás után a gyermek emlékezetét is fejleszthetjük, ha arra kérjük, válasszon egy csoportot, adott ideig memorizálja az oda tartozó szavakat, majd emlékezetből mondja el vagy írja le őket.
  • Játszhatunk kakukktojás játékot is. Ekkor kirakunk a gyermek elé 4 vagy 5 kártyát, neki pedig meg kell mondania, melyik nem illik a sorba és miért.
  • Kérhetjük a gyermeket arra, hogy tegye betűrendbe a kapott szavakat. A sorba rakott szavakat le is írhatja.
  • Mondatokat is lehet alkotni egy-egy szóval – akár szóban, akár írásban. Sőt akár egy egész történetet kitalálhatunk ly-s szavakra felfűzve.
  • Ha a ritkán használt szavakat is írunk a szókártyákra, készíthetünk hozzá magyarázatot is, a gyermeknek pedig ki kell találnia, melyik magyarázathoz melyik szó tartozik.

Bármelyik változatot is próbáljuk ki, ha sokat forgatja a gyermek a kártyákat, biztos, hogy jó néhány szó megmarad az emlékezetében és azokat később is le tudja írni helyesen.

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Memória játék számítógépen

Vizuális és auditív (hallási) emlékezet fejlesztése – felkészülés az iskolára

A következő linken egy memória játék található, ahol a párok nem pontosan azonos képek, hanem az iskolára készülés jegyében tanszereket ábrázoló képek. Meg kell keresni a ceruzához a másik ceruzát (egy kicsit másmilyen ceruzát ábrázoló képet), a tolltartóhoz a tolltartót, stb.) Azért válogattam ezeket a képeket, hogy közben a gyerekek beszéljék meg a velük játszó felnőttel -, hogy milyen eszközökre lesz szükség szeptemberben.

https://www.educaplay.com/learning-resources/5458233-memoria.html

Ezután nyissák meg a következő kártyákat, ami egy „hangos” memória játék, a kártya felfordításakor a szót hallják, ennek a párját kell megkeresni.

https://www.educaplay.com/learning-resources/5459555-auditiv_memoria.html

Készítette: Gadó Márt

Vizuális memória fejlesztése 5-6 éveseknek

Gyengénlátó kisgyermekeknél a hosszú és rövid távú vizuális emlékezet fejlesztése kiemelkedő jelentőséggel bír. Ahhoz, hogy a gyermek jól boldoguljon az iskolában, nagyon fontos:

  1. Minél pontosabb vizuális megfigyelő képesség – hiszen mit ér a jó memória, ha hibásan jegyzi meg a részleteket?
  2. Rövid távú vizuális memória és annak megtartása egyéb tevékenységek közben – mint a tábláról másolós feladatnál
  3. Hosszú távú vizuális memória – ez már a tanulásmódszertan.

Most a második részhez szeretnék otthoni játékos ötleteket adni.

1. Fényképezd le a szemeddel!

Minden olyan játékötlet kiváló ide, ahol le kell fényképezni valamit a szemével, és újraalkotni. Például építek 4-5 kockából valamit, ő alaposan megnézi, letakarom konyharuhával, ő pedig építsen emlékezetből ugyanolyat. Ha kész, kivehetjük az eredetit a konyharuha alól, és összehasonlítjuk.

2. Mozgásos emlékezet

Ezt hajlamosak elviccelni a gyerekek, de az nem baj, sőt! A feladat lényege, hogy mutatok egy egyszerű mozdulatot (nem több elemből álló mozdulatsort!) Majd megkérdezzük: Na ezt utánam tudod csinálni? Pl. Vizet iszok, vagy fél lábon állok. Utána ő következik. Hamarosan előkerülnek majd a majmot utánozó, vagy rákjárásban haladó kisgyermekek, a kisfiúk pedig különösen szeretik megmutatni, hogy milyen bonyolult akrobata mutatványokat tudnak már.

3. Memóriakártya logikai elemekkel párosítva

Egy másik bejegyzésben írtam, hogyan készíthetünk otthon egyszerű memóriakártyát. A kártya témája viszont most ne az legyen, hogy azonos párokat keresünk (pl. nap-nap, szív-szív), hanem logikailag összeillő párokat, pl.: nyúl-répa, csont-kutya, ajtó-kulcs, medve-barlang, tyúk-tojás stb. Fontos, hogy előtte együtt beszéljük át, mi számít egy párnak, nézzük meg közösen, és csak utána kezdjük el játszani!

4. Rajzold le, mit láttál! – iskola előkészítő feladat!

Rajzolok valamit, rövid ideig nézi, majd letakarom, és emlékezetből rajzoljon ugyanolyat. Nem a tökéletes másolás a fontos, hanem a lényegi elemek megragadása, például ha rajzolok egy almafát 3 almával, akkor ne ötöt rajzoljon rá.

Kezdjük egyszerű íráselemekkel és formákkal, amiket már ismer: álló egyenes, ferde egyenes, vízszintes egyenes, kör, négyzet, csészevonal…stb, majd nehezedhetnek az ábrák: pöttyös labda, virág, fa. Ehhez ismerni kell a gyermekünket, mi az a nehézségi szint, amit még le tud rajzolni magától is!

5. Memória játék tojástartóból

Szükségünk lesz hozzá két 10 darabos tojástartóra, és sok apró tárgyra, amiből kettő van. Töltsük fel a tojástartó először egyik sorát, nézze meg, zárjuk le, ő pedig emlékezetből másolja le a sajátjába! Ha ügyes, mindkét sort feltölthetjük.

Könnyebb a játék, ha csak annyi tárgy van a tálcán, amennyivel éppen játszunk, és nehezebb, ha a sok feleslegesből kell kiválasztani azt, amire szüksége van.  

Készítette: Némethné Izer Szilvia

Bárányterelő játék

A játékot óvodás és kisiskolás gyermekeknek ajánljuk. Szükség lesz néhány vattakorongra, vagy vattára, amelyből készítsen a gyermek körülbelül dió nagyságú golyókat. Építőkockákból vagy más módon építsen egy karámot, mely egy oldalon nyitott. Földön, vagy asztalon is játszhatunk.

A jól láthatóság érdekében minta nélküli, egyszínű sötét terítőt használjunk, vagy sötét szőnyeget, pokrócot terítsünk le a földre, hogy rátéve a fehér vattákat, könnyen észrevehetőek legyenek azok. Az építményt is élénk, világos színű elemekből alakítsuk ki, hogy kontrasztos legyen az alatta lévő anyag színével.

A játék lényege, hogy a szétszéledt bárányokat fújással betereljük a karámba. Tapasztalatom alapján a vattagolyókat könnyebb elfújni, mint a korongokat. A játék fejleszti a szemmozgásokat, a követést, a fixálást (tekintetrögzítés egy pontra), gondolkodni is kell, hogy milyen oldalról kell megfújni a báránykát, hogy a megfelelő irányba menjen, és nem utolsósorban a fújás technikája is fejlődik és közben erősödnek az arc- és száj körüli izmok. Mindez nagyon hasznos a logopédiára járó gyermekeknek is. A gyermek képességeitől és kitartásától függően növelhetjük a „bárányok” számát, vagy messzebbre helyezhetjük a karámtól, ill. készíthetünk mindegyiknek külön karámot is. Azoknak is ajánlott ez a játék, akik még nem tudnak fújni, mert ezáltal gyakorolhatnak, viszont ők csak egyenesen fújjanak, tehát a karám bejáratával szemben legyen a vattagolyó.

Készítette: Kolozs Ildikó, Frányóné Turbucz Gabriella