Rajzdiktálás

Ez a tevékenység elsősorban általános iskolás gyermekeknek ajánlott, de az irányokat biztosan ismerő, számlálni jól tudó nagycsoportosokkal is ki lehet próbálni. Fejleszti az auditív észlelést és figyelmet, a beszédértést, az intermodalitást, a síkban való tájékozódást és a grafomotorikát.

Szükség van hozzá egy négyzetrácsos lapra és valamilyen íróeszközre, amelyet a gyermek ügyesen használ – ez lehet ceruza, filctoll, zsírkréta, de akár ujjfesték is.

Előkészületként gondoljunk ki egy ábrát, amit majd lerajzoltatunk a gyermekkel. Ez, a gyermek képességeit figyelembe véve, lehet egy egyszerű rajz, betű, szám vagy valamilyen útvonal is. Ezt érdemes először magunknak lerajzolni, hogy biztosan jó lépéseket diktáljunk a gyermeknek. Illetve így el tudjuk dönteni, az ábra melyik részéről a legjobb elkezdeni a rajzolást – ezt jó, ha a gyermeknek is bejelöljük a négyzetrácsos lapon például egy x-szel. Ezután beszéljük meg a gyermekkel, hogyan fogjuk vezetni a rajzolását. Erre két módot javaslok:

  1. Használhatunk irányokat: felfelé, lefelé, jobbra, balra. Nagyobbaknál már bejöhetnek az átlók is, pl. jobbra fel, balra le.
  2. Nagyoknál használhatunk égtájakat is. Ilyenkor én mindig megbeszélem a gyermekkel, melyik égtáj melyik irányt jelöli (pl. észak=fel, nyugat=bal, dél-kelet=jobbra le) és ezt le is rajzoljuk a lap egy nem használt részére.

Bármelyiket is választjuk, a diktálás során az irány mellé azt is meg kell mondanunk, hány mezőt kell arra haladnia a gyermeknek – pl. jobbra 2, majd fel 3 vagy keletre 2, majd észak felé 3. Ha elkészült a rajz, megkérdezhetjük a gyermeket, mit ábrázol és – ha van konkrét oka – szerinte miért azt választottuk (pl. mert azzal a betűvel kezdődik a neve).

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Célbadobó katapult spatulából

Ez a játék egy célbadobó játék, amely fejleszti a finommotorikát, a szem-kéz koordinációt, és  jó gyakorlási lehetőség a célbadobásra. Óvodás és alsó tagozatos gyermekeknek egyaránt ajánlom.

            A játékhoz szükségünk lesz: 7 db. orvosi pálcikára – spatulára, kétféle színes festékre, ecsetre, egy kupakra, erős ragasztóra, 2 db befőttes gumira, kis méretű pomponokra, vagy papírgalacsinokra és különböző méretű tálcákra/dobozokra (használhatunk üres joghurtos dobozt, tányért, szinte bármit), amibe majd belecélozzuk a pomponokat.

            A feladat menete:

1.) Az egyik kiválasztott színnel fessünk be 5 spatulát, a maradék kettőt pedig a másik színnel.

2.) Gumizzuk össze a spatulákat a mellékelt videó alapján, majd az egyik végére ragasszuk rá a kupakot.

3.) Játék mente:

– Az elkészült katapultba tegyünk bele egy pompont, vagy amit labdának használunk, és így helyezzük a katapultot az asztal egyik végére, egy kicsit távolabb pedig azt a tárgyat, amibe célozni fogunk.

– Először használjunk nagyobb felületű tárgyat célként, majd egyre kisebbet. A katapult és a cél közötti távolságot is fokozatosan növelhetjük.

Link az elkészítéshez:

https://sk.pinterest.com/pin/807833251906001872/

Jó játékot! 🙂

Sebők Salome

Halászd ki a kupakokat!

Fürdés közben, vagy jobb időben az udvaron játszható ez a vizes játék.  PET palackokról lecsavart többféle színű kupakokat tegyenek a fürdőkádba vagy egy lavórba. A gyermeknek a kezével vagy egy eszközzel (evő- vagy merőkanállal) kell ezeket kiszedegetnie egy tálba.

Válogatást is végezhet: ilyenkor színek szerint kell különböző tálakba vagy dobozokba tennie azokat. Segíthet, ha a tál is azonos színű, mint a belé kerülő kupakok. Mutassa be a gyermeknek a feladatot: tegyen egy-egy kupakot a tálakba és közben szóban is magyarázza el, hogy melyikbe milyen színűek kerülnek.

Ha az udvaron játszanak, a lavór és a tálak között két méter távolságot is hagyhatnak. A kanállal ügyesen egyensúlyozva kell elhordani a kupakokat a megfelelő helyre. Könnyebb, ha az eszközöket székre teszik, míg nehezebb a helyzete a gyermeknek, ha a földön vannak ezek, mert akkor a lehajolás, felállás során is jobban kell koordinálnia a keze mozgását.

A játék közben fejlődik a szem-kéz koordinációt, a válogatással pedig a vizuális differenciálás.

Készítette: Kolozs Ildikó

Pohártorony

Szórakoztató játékot játszhatnak otthon a gyermekkel, ha neki egy műanyag poharakból épített tornyot kell ledöntenie labdagurítással vagy dobással. A torony összeépítése, majd utána a labdával ledöntés a gyermek szem-kéz koordinációját fejleszti. 6 vagy 10 műanyag pohárból építsenek a földre egy tornyot a lenti képen látható módon. Miután a szülő megmutatta az építés módját, a gyermek próbálja meg a tornyot létrehozni. Ha szükséges, akkor segítsenek neki ebben! Kb. 1,5 méter távolságra a poharaktól foglaljon helyet a gyermek egy földre letett ülőpárnán, majd egy labdát elgurítva a torony felé próbálja ledönteni azt. Könnyebb a feladat, ha a labda nagyobb méretű. Pontosabb célzást igényel a kisebb labda használata. Ha az adott távolságból már ügyesen ledönti a gyermek a pohártornyot, messzebbről is guríthat, vagy használhat kisebb labdát.

Egy másik változatban építsék egy székre vagy asztalra a tornyot, amit célbadobással kell most ledönteni. Ügyeljenek rá, hogy a poharak mögött ne legyen semmilyen olyan tárgy, amit a dobással le lehetne verni, vagy tönkre lehetne tenni. Egy széket helyezzenek el 1-1,5 méterre a toronytól, ami mögött kell állnia a gyermeknek, és onnan dobnia. Nehezíthető a feladat a távolság növelésével, ill. a labda méretének csökkentésével.

Készítette: Kolozs Ildikó

Gumizás

A gumikkal való manipuláció fejleszti a gyermekek finommotorikáját, erősödnek a kézfejük izmai. A következő játék emellett a szem-kéz koordinációjukat és a vizuális differenciálásukat is fejleszti.

A játékhoz szükséges eszközök:

  • 4-5 darab fél literes PET palack
  • ezekre való különböző színű kupakok
  • a kupakok színeinek megfelelő befőttes gumik vagy hajgumik
  • tál vagy doboz

Négy-öt fél literes PET palackot töltsenek teli vízzel, hogy ne boruljanak fel, stabilan álljanak. Mindegyikre csavarjanak más-más színű kupakot! Egy sorba állítsák ezeket! A kupakok színeinek megfelelő befőttes vagy hajgumikat tegyenek egy tálba, mindből kb. 5 darabot. Ellőtte ellenőrizzék, hogy elég rugalmasak-e, rá lehet-e húzni ezeket a palackokra. A tál vagy doboz legyen eltérő színű tőlük, kontrasztos, hogy könnyebben észre lehessen venni benne a tárgyakat. A gyermeknek a gumikat kell a megfelelő színes kupakú palack testére húzni. Segíthetik a feladatmegértést azzal, hogy először Önök tesznek mindre egy gumit, közben szóban is megfogalmazzák a cselekvésüket, pl.: „Kiveszek egy piros gumit a tálból. Ezt kinyújtom és ráhúzom a piros kupakos palackra.”

A játékot a gyermek képességeihez igazíthatják: könnyebb és rövidebb a feladat, ha a palackok és a gumik számát csökkentik; nehezebb és hosszabb figyelmet igénylő, ha több tárgyat használnak.

Játékvariáció:

Mennyiségeket is egyeztethet a gyermek. Ez a számolási képességét is fejleszti. Papírokra rajzoljanak a dobókocka oldalainak megfelelően pöttyöket, vagy írjanak rá számjegyeket, ha ismeri már a gyermek ezeket. Az ábra legyen nagy méretű, a papír színétől eltérő, azzal kontrasztos, és élénk színű filctollal készüljön! Ezután ragasszák rá ezeket cellux segítségével a palackokra! A gyermek a számképnek vagy a számjegynek megfelelő mennyiségű gumit húzzon a palackokra!

Készítette: Kolozs Ildikó

Ujjtorna színes sorminták alapján

Óvodások és kisiskolások számára ajánlott, de a kétkezes változatot még felső tagozatosok is kipróbálhatják, a tízujjas gépírásra hangoló bemelegítésként.

Fejleszti a vizuális megfigyelőképességet, a figyelem megosztását, a sorrendiséget és a finommotorikát (az ujjak egymástól független mozgatását). Gyakorolható vele a balról jobbra való haladási irány, amely az olvasás-írás tanulásánál lesz fontos, a színek egyeztetése, az ujjak megnevezése; kétkezes változatnál elősegíti a jobb és bal agyfélteke összehangolását.

Az elkészítéshez szükségünk lesz fehér kartonlapokra vagy rajzlapokra, grafitceruzára, erős nyomatékú színesceruzákra vagy filctollakra, több színű origamipapírra, ollóra és ragasztóra.

Vágjunk ki egy akkora kört a rajzlapból, amire kényelmesen ráhelyezhetjük a kézfejünket nyitott, egymástól kissé távolabb álló ujjakkal. Vágjunk ki színes papírból öt, különböző színű, egyforma méretű kisebb korongot, és helyezzük el ezeket úgy a körlapon, hogy mindegyik ujjbegyünk alá jusson egy korong. Ragasszuk fel a körlapra úgy, hogy ne érjenek össze, legyen egy kis távolság közöttük. A korongok színe legyen jól látható, és egymástól könnyen megkülönböztethető. Javasolt színek: piros, sárga, narancssárga, kék, zöld – de természetesen más színek közül is választhatunk. Színes papír helyett fel is rajzolhatjuk a korongokat a körlapra. A színezésnél is ügyeljünk a jól láthatóságra!

Az a legjobb, ha mindkét oldali kézhez elkészítjük ezt az alátétet, de ha csak egyet szeretnénk, akkor az mindenképpen a gyermek domináns keze legyen!

Ezután vágjunk ki egyforma méretű kis kártyákat, és filctollal vagy színesceruzával rajzoljunk mindegyikre öt korongot egymás mellé, ugyanazokkal a színekkel, amelyek a kézalátéte(ke)n is szerepelnek! Készítsük el ezeket minél többféle változatban, ne legyen két egyforma közöttük! De egy sorban lehet ugyanabból a színből több is.

Kezdődhet a játék! Helyezze gyermekünk a kezét a körlapra úgy, hogy mindegyik ujja vége egy-egy színes korong felé nézzen! Tegyünk elé egy kártyát! Az a feladata, hogy a kártyán látott sorrendnek megfelelően (balról jobbra haladva) emelje fel egyenként az ujjait a színes korongokról, majd rögtön tegye is vissza, mielőtt a következő ujját felemelné. Ilyen módon „zongorázza le” a kártya színsorát. Ha mindkét kezét használja, még több terület fejlődik közben.

Növelhetjük a variációk számát, ha – mielőtt félretennénk – megfordítjuk a kártyát, hogy az ellentétes sorrendben is gyakorolja gyermekünk az ujjai tornáztatását.

Az alábbi videón láthatják az elkészítés és a játék menetét.

https://www.facebook.com/BaboFactory/videos/171365344226777/

Vidám gyakorlást kívánunk!

Demeteré Pósfai Brigitta

Forrás: Szélinger Heni: Babo factory – Boldog gyermekkor

Titkosírás

Vajon mi lehet leírva ezekkel a fura jelekkel? Iskolás gyermekeknek ajánlom a letölthető feladatlapok megoldását, melyeken titkosírást kell megfejteniük. Az egyiken beceneveket kell kitalálniuk, majd ezekhez kapcsolni a megfelelő keresztneveket. A másik feladatban titkosírással írt kérdéseket kell megfejteniük, majd válaszolni rájuk. A feladatok fejlesztik a vizuális képességeket (vizuális differenciálás, pásztázás), a figyelmet és a nyelvi képességeket.

Készítette: Kolozs Ildikó

Kirakó házilag

Ez a játék elsősorban iskolás gyermekeknek ajánlott, de egyszerűbb változatát nagycsoportos óvodással is ki lehet próbálni.

Fejleszti a vizuális megfigyelőképességet, a rész-egész viszony észlelését, a síkban való tájékozódást, a figyelmet, a gondolkodást, a finommotorikát, a kitartást, feladattudatot és a kudarctűrő képességet. Emellett használhatjuk még a kommunikáció fejlesztésére, szókincsbővítésre és új ismeretek átadására is.

Szükség van hozzá ollóra és egy képre, amit nem sajnálunk szétvágni és a gyermek is szívesen foglalkozik majd a kirakásával. A kép származhat régebbi naptárból, újságból, nyomtathatunk az internetről, akár kézzel is rajzolhatunk, de egy színező is kiváló. Azonban mindegyiknél fontos, hogy nagy méretű képpel dolgozzunk, amelyen maguk az ábrák is nagyok. A kép ne legyen zsúfolt, jól elkülönüljenek egymástól a különböző részek. A kép kiválasztásába a gyermeket is nyugodtan bevonhatjuk. Ha megtaláltuk a megfelelő képet, nincs más dolgunk, mint feldarabolni és már kezdődhet is a kirakózás.

Kisebb gyermekeknél nem érdemes 6-8 darabnál többre vágni a képet. Ha óvodás gyermekkel szeretnénk ezt játszani, nála inkább 4-6 darabbal kezdjünk. Természetesen mindez attól is függ, hogy a gyermek mennyire gyakorlott a kirakózásban. Nagyobb vagy ügyesebb gyermekeknél nyugodtan vághatjuk több darabba a képet. Segítség lehet, ha a gyermek látja egyben is a képet – akár a kirakás alatt végig, akár csak előtte. A kép kirakása mellett itt az is kihívás, hogy a részeket nem lehet egymásba illeszteni, így előfordul, hogy kicsit szétcsúsznak azok a részek, amelyet a gyermek már összerakott. Ezt érdemes előre jelezni és azt kérni a gyermektől, hogy a tőle telhető legpontosabban próbálja összeilleszteni a darabokat. Rajz vagy színező esetében fel is ragaszthatjuk az elkészült képet, amelyet a gyermek így ki tud színezni.

Jó szórakozást!

Horváth Melinda

BINGO játék – járművek + állatok

Ez a játék egy járműves – állatos BINGO játék, amely fejleszti a figyelmet, a vizuális észlelést, valamint a hallási figyelmet. Óvodás és alsó tagozatos gyermekeknek egyaránt ajánlom. Játszható egyedül, de akár 5-en is, egymás ellen.

            A játékhoz szükségük lesz: a mellékelt feladatlapok közül annyira, ahányan játszani fogják a játékot;  személyenként kb. 15 kupakra (a kupakot helyettesíthetjük akár tészta vagy babszemekkel is); és a feladatlapon szereplő állatok illetve járművek hangjaira.

A hangokhoz én a két mellékelt telefonos alkalmazást töltöttem le a telefonomra, mindkettőben meg lehet jelölni azokat a hangokat, amelyeket használni akarunk, így tulajdonképpen az alkalmazásban egy mappán belül megtalálhatóak a szükséges hangok.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.premiumsoftware.vehiclesandcars

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dream_studio.animalsounds

A feladat menete:

            1.) Nyomtassanak ki a mellékelt feladatlapokból annyit, ahányan játszani fogják a játékot. Ha van laminálási lehetőségük, akkor akár be is laminálhatják azokat, úgy azok még tartósabbak lesznek.

            2.) Készítsenek ki az asztalra személyenként kb. 15 kupakot, vagy tésztát/babot, ezek jelölők lesznek.

            3.) Töltsék le telefonra/laptopra/tabletre a feladatlapon szereplő járművek és állatok hangját, de akár önök is utánozhatják azokat.

Játék menete:

–  a játékosok üljék körbe az asztalt és mindenki tegyen maga elé egy feladatlapot, illetve kb. 15 jelölőt

– a legelső játék elején beszéljék meg közösen, hogy milyen járművek és állatok vannak a feladatlapon, hogy mindenki biztosan tudja, hogy mi micsoda (mindegyik feladatlapon ugyanaz a 10 állat és 10 jármű van, csak más sorrendben)

– beszéljék meg, hogy ki lesz a játékvezető, az ő feladata lesz a hangok lejátszása

– a játékvezető játsszon le egy hangot, a játékosok pedig tegyenek egy jelölőt annak az állatnak vagy járműnek a képére, aminek a hangját hallották, majd jöhetnek az újabb hangok

– a hangok lejátszási sorrendje a játékvezetőre van bízva

– a játék egészen addig megy, amíg valakinek nem lesz egymás mellett vízszintesen vagy függőlegesen 4 darab jelölője

            A játékot játszhatják többféleképpen, akár hangok nélkül is. Ilyenkor az egyik lehetőség, hogy a játékvezető tulajdonságokat mond a feladatlapon lévő járművekről illetve állatokról, és azok alapján kell kitalálnia a játékosoknak, hogy miről van szó, majd pedig a megfelelő helyre tenni egy jelölőt.

            Egy másik, és egyben könnyebb lehetőség pedig, ha egy feladatlapból kivágjuk a 10 jármű és 10 állat képét, és azokat összekeverve, lefordítva az asztal közepére tesszük. Ennél a verziónál a játékosok sorban, egymás után húzzanak fel 1-1 kártyát a pakliból, és a felhúzott jármű/állat képére tegyenek rá egy jelölőt. A jelölőt mindig minden játékos tegye a saját feladatlapján a megfelelő helyre, és ne csak az, aki felhúzta az adott kártyát.

Jó játékot! 🙂

Sebők Salome