Színes arcok – vizuális képességfejlesztő játék

Kinek ajánlott? Középső és nagycsoportos óvodásoknak.

Mit fejleszt? A vizuális differenciálást, a színlátást, a mimika felismerését, érzelmek azonosítását, a vizuális szeriális észlelést, és a vizuális szeriális memóriát.

Miből áll? 5×5 kerekre vágott kartonpapír, rajta vastag, fekete filccel megrajzolt arcok.

Hogyan lehet vele játszani?                                    

Többféleképpen, attól függ, melyik területet szeretnénk megcélozni.

Ha a mimika felismerését szeretnénk fejleszteni, akkor megbeszéljük, melyik archoz milyen érzelem társulhat, és kielemezzük, mi utal erre. (Pl. a szomorú arcnak lefelé görbül a szája, a mérges összevonja a szemöldökét, a meglepett kitátja a száját.) Utánozzuk le ezeket az arckifejezéseket, engedjük, hogy a gyermek olyan közelről megfigyelhesse az arcunkat, amilyen közelről azt a látása megköveteli.

Érzelmek azonosításához először érdemes egy egyszerű történettel szemléltetni az adott érzelmet, és megbeszélni, melyik szereplő mit érezhetett közben, majd kiválasztani az adott érzelemhez tartozó arcot. Később, ha már jobban megy az érzelmek beazonosítása, a gyermek is kitalálhat mesét, akár saját élményű történetet is elmesélhet, ezzel a verbális kifejezőkészsége is fejlődik.

Vizuális készségek fejlesztéséhez is több szinten lehet használni a játékot, ez a gyermek életkorától, képességeitől függ.

Vizuális differenciálás fejlesztéséhez: válasszunk ki egy kártyát, kérjük meg, hogy keressen a kiterített kártyák közül ugyanolyan színűeket, vagy ugyanolyan arckifejezéseket.

Válogatni is lehet: keressen pl. sárga színű arcokat, vagy keressen vidám arcokat. Nagyobbaktól lehet kérni mindkét szempont figyelembevételét is.

A vizuális szeriális észlelés (azaz a sorrendiség észlelése) már egy nehezebb feladat, de az iskolába lépés szempontjából elengedhetetlen. Először egy sorban rakjuk ki a kártyákat, és a gyermek sorolja fel, milyen arcokat lát. A kártyák számával, több sor kirakásával lehet módosítani a nehézségen.

Vizuális szeriális memória fejlesztéséhez a gyermeknek az összes eddigi képességét használnia kell, ez már egy komplex feladat. Újra egy sorba kell kitenni a kártyákat (a gyermek korától és képességeitől függ, mennyit), és megkérjük, hogy csukja be a szemét – ilyenkor tud ugyanis dolgozni a rontómanó, aki vagy elvesz (ez az egyszerűbb eset), vagy felcserél egy, vagy több kártyát. Ha a rontómanó elvégezte a dolgát, meg kell mondani, mi változott, és újra visszatenni a kártyákat az eredeti sorrendbe.

A legnehezebb, ha a sor minden elemét újra ki kell raknia.

Fontos, hogy a rontómanó érkezése előtt ne soroljuk fel szóban, milyen kártyákat lát, mert akkor már nem tisztán a vizuális memória fejlődik!

Kellemes időtöltést hozzá!

Készítette: Szekeres Veronika

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük