Játékok ly-s szavakkal

Ez a játék bármely, már olvasni tudó iskolás gyermek számára megfelelő. Elsődleges célja, hogy a gyermek játékos formában találkozzon minél többször ly-s szavakkal és így tanulja meg az írásmódjukat. Emellett azonban rengeteg részképesség fejlesztésére használható: figyelem, vizuális megfigyelőképesség, emlékezet, gondolkodás, főfogalom alá sorolás (csoportosítás), finommotorika, grafomotorika. Továbbá gyakorolható az olvasás, a szótagolás, a betűrendbe sorolás, a mondat- és a történetalkotás és a szókincs bővítésére is alkalmas.

Szükség van hozzá olyan szókártyákra, melyekre ly-s szavakat írunk. Ezeket készíthetjük kézzel és számítógéppel is, azonban mindkettőnél fontos, hogy olyan betűméretet és betűtípust használjunk, amelyet gyermekünk könnyen el tud olvasni.  Akinek van rá lehetősége, le is laminálhatja a kártyákat, hogy tartósabbak legyenek. Ha segítségre van szükségünk a szavakat illetően, az interneten találni szólistákat – például itt:

http://webtanitoneni.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1192418

Íme néhány játékötlet:

  • Kisebb gyermekeket megkérhetünk arra, hogy olvassák el, mi van a szókártyán, majd tapsolják el (törjék össze) és mondják meg hányat tapsoltak. Nagyobbaknál erre már használhatjuk a szótagolás kifejezést.
  • Készíthetünk a kártyákból egy olyan sorozatot is az eredeti mellé, ahol a szavak szótagolva vannak leírva (akár a szótagszámmal együtt). Ekkor lehet párosítani a szótagolt és egybeírt szavakat, vagy memóriát is játszhatunk velük. A szótagolt változat sikerélményt nyújthat azoknak a gyermekeknek is, akik még nehezen boldogulnak a szavak olvasásával.
  • Csoportosítani is lehet a szavakat, például szótagszám szerint, kezdőbetűk alapján. Főfogalmak alá is soroltathatjuk a szavakat (pl. állatok, tulajdonságok, főnevek stb.). A csoportosítás szempontját megmondhatjuk mi is, de a gyermek is nyugodtan mondhat szempontokat. Csoportosítás után a gyermek emlékezetét is fejleszthetjük, ha arra kérjük, válasszon egy csoportot, adott ideig memorizálja az oda tartozó szavakat, majd emlékezetből mondja el vagy írja le őket.
  • Játszhatunk kakukktojás játékot is. Ekkor kirakunk a gyermek elé 4 vagy 5 kártyát, neki pedig meg kell mondania, melyik nem illik a sorba és miért.
  • Kérhetjük a gyermeket arra, hogy tegye betűrendbe a kapott szavakat. A sorba rakott szavakat le is írhatja.
  • Mondatokat is lehet alkotni egy-egy szóval – akár szóban, akár írásban. Sőt akár egy egész történetet kitalálhatunk ly-s szavakra felfűzve.
  • Ha a ritkán használt szavakat is írunk a szókártyákra, készíthetünk hozzá magyarázatot is, a gyermeknek pedig ki kell találnia, melyik magyarázathoz melyik szó tartozik.

Bármelyik változatot is próbáljuk ki, ha sokat forgatja a gyermek a kártyákat, biztos, hogy jó néhány szó megmarad az emlékezetében és azokat később is le tudja írni helyesen.

Jó szórakozást!

Készítette: Horváth Melinda

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük