A következő képességeket fejleszti a játék: vizuális figyelem, emlékezet, finommotorika, szem-kéz koordináció, matematikai képességek.
A sorszámnevek gyakorlására rengeteg eszköz állhat a rendelkezésünkre otthon is. A gyakorlás során fontos, hogy mindig balról (a gyerekeknek segítség lehet, ha azt is hozzámondjuk, hogy a szívünk felőli oldaltól) jobbra haladjon a számok sorrendje. Kezdetben 3-4 elemmel foglalkozzunk, majd lehet ezek számát növelni a gyermek képességeihez mérten.
Az eszközök, tárgyak, játékok megválasztásakor figyeljünk a gyermek látássérüléséből fakadó speciális szempontokra:
- ha szükséges, a tárgyakat ismertessük meg először a gyermekkel, határozzuk meg azok funkcióját, anyagát, részleteit, állapítsuk meg, miről ismerheti fel az adott dolgokat
- a tárgyak legyenek élénk színűek, és ha egymásba pakoljuk azokat, akkor egymás színétől eltérőek, tehát megfelelően kontrasztosak
- fontos a megfelelő méret is, bele lehessen tenni a tartókba, de ne legyenek túl kicsik, hogy a gyermek meg tudja fogni, és vizuálisan is fel tudja ismerni azokat
- a kisebb dobozok alá használhatunk azoktól eltérő színű tálcát is, így van egy strukturált tér, melyben tevékenykedik a gyermek, és a tárgyak sem gurulnak el róla
Ötletek az eszközök megválasztására:
- Tárgyak sorba rendezése: pl. játékokat a szőnyegen, tárgyakat az asztalon, hűtőmágneseket a hűtőn
- Dobozok: Négy egyforma dobozt keressünk hozzá ( én margarinos dobozokat használtam). Különböző tárgyakat, játékokat rakunk bele.
- Garázsok építése: Lehet legóból, tüsiből, építőkockákból, Jáva építőjáték elemeiből, pálcikákból, gyurmából … Majd különböző színű autókkal parkolunk be ezekbe a játék során.
- Kisvonat készítése: gyufaskatulyákból mozdonyt és vagonokat készítünk, esetleg alul egy szalagra fel is lehet ragasztani, vagy össze lehet fűzni ezeket. Kisebb játékokat ültethetünk a vagonokba.
- Muffinpapírok: lehet bele színes cukorkákat, vagy egyéb kisebb tárgyakat, magvakat rakni.
- A feladat arra is alkalmas, hogy különféle tárgyak közül a gyermek válogasson, felcsippentve azokat a szem-kéz koordinációja fejlődik és keze is ügyesedik (finommotorika).
- A cukorkák, magok, tárgyak mérete olyan legyen, hogy a gyermek sok közül is észrevegye, és ujjaival fel tudja szedni azt.
- Ha a színeket nem jól látja, akkor a különböző formákkal (pl. magvak, termések) tegyük változatossá a feladatot.
Bármelyik gyakorlási módot, eszközt is választjuk, a következő módokon lehet játszani vele:
- Először rakjuk sorba a tárgyakat vagy a dobozokat, és mondjuk el közösen a gyermekkel, hogy melyik az első, a második…
- Lehet tárgyakat belepakoltatni a gyermekkel a dobozokba, pl. „Rakd a második dobozba a macit!”, „Rakd a negyedik dobozba a legót!”… Ezt lehet fordítva is játszani, hogy a gyermek mondja, hová rakja a szülő a játékokat.
- A szülő belerakhatja a dobozokba a tárgyakat, majd megkérheti a gyermekét, hogy mondja el, melyik tartóban mi van (közben mondja a gyermek a sorszámneveket is).
- A gyermek vizuális figyelmét és rövid távú emlékezetét is fejleszthetjük a következő játékkal: Figyelje meg a gyermek a tárgyakat és azok helyzetét, majd csukja be a szemét! A szülő változtasson meg valamit, pl. megcserél tárgyakat, vagy egy tárgyat elvesz, és egy másikat tesz a helyére. Ezután a gyermek nyissa ki a szemét, nézze meg és mondja el, mi változott. Kezdetben csak egy dolog változzon, ha a gyermek ezt ügyesen észrevette, akkor fokozatosan lehet egyre több változtatást is végezni.
- Egy másik játéklehetőség: Figyelje meg a gyermek a tárgyakat és azok helyzetét, majd csukja be a szemét! A szülő minden tárgyat vegyen el, tegye bele egy egyéb tartóba. Ezután a gyermek nyissa ki a szemét, pakolja vissza a tárgyakat a megfelelő dobozokba, közben mondja is el, melyiket hányadik dobozba teszi!
- Egy-egy dobozba, vagy muffinpapírba több darab dolgot is lehet beletenni, megállapíthatják később, hogy hányadikban van a legtöbb, ill. a legkevesebb darab.
Készítette: Kolozs Ildikó