A most következő játék kiválóan alkalmas arra, hogy korosztálytól függetlenül komplex módon fejlődjön a gyermek gondolkodása, bővüljenek az általános ismeretei. Fejlődjön az auditív figyelem, szövegértés, kommunikáció és beszédkészség, érzelmi intelligencia és szociális készség. Ezt követően pedig alkalmunk lesz a vizuális megfigyelés, analízis-szintézis, tapintás, grafomotoros készség fejlesztésére is!
1., Hallgassuk vagy nagy képernyőn nézzük meg az alábbi videót!
A gyermek életkorától függően gyorsan ellenőrizzük le, megértette-e a mese lényegét:
- ki a mese főszereplője? (Cinege)
- mire vágyik a cinegemadár? (cipőre)
- miért szeretne cipőt? Mi miért hordunk cipőt? (fázik a lába)
- kihez fordul segítségért? (Varjú Varga Pálhoz)
- Segített neki? Miért nem? – itt egészen elképesztő ötletei szoktak lenni a gyerekeknek, ne nevessük ki őket ezért. Itt nyílik lehetőség arra, hogy a témát érzelmeink feldolgozására használjuk! A beszélgetésbe a nagyobb testvérek is bekapcsolódhatnak.
A téma a segítség kérése és a megfelelő kommunikáció, amelyre a gyengénlátó gyermeknek az iskolában nagy szüksége lesz, hiszen neki kell majd jeleznie a társai és a pedagógusai felé, ha valamit nem lát jól, valamiért lemarad az órán, vagy valamiben segítségre szorul!
- Előfordult-e már veled, hogy segítségre lett volna szükséged (például nem láttál jól valamit messziről)? Kértél segítséget? Kitől? Hogyan? Minél nagyobb a gyermek, annál fontosabb, hogy pontosan meg tudja fogalmazni, miben szorul segítségre!
- Előfordulhat, hogy előjönnek rossz élmények az óvodából, iskolából, amikor segítségre lett volna szüksége, de valamiért nem kapott. Ne bagatellizáljuk el, a gyermek számára az apróságok is komoly érzelmi töltettel bírnak! Hallgassuk meg figyelmesen, engedjük kibeszélni magából, majd próbáljuk meg feloldani a negatív érzéseit a szituációtól függően!
- Te szoktál segíteni másokon? Tereljük át a gyermek figyelmét arra, hogy másoknak is lehet szüksége segítségre, nem csak a rosszul látóknak, és ha tehetjük, mi is segítsünk másokon!
2., Rajzoljuk le a cipőnket!
– Először válassza ki valamelyik cipőjét!
– A gyengénlátó gyermeknek nem elég, ha azt mondjuk, nézd meg a cipőt alaposan. Irányított kérdésekkel tereljük a vizuális figyelmét a cipő fontos részleteire! Közösen nézzük meg, milyen jellemzői vannak! Miből készült? Tapogassuk végig az egyes részeit! Mekkora a talpa, sarka? Hosszú vagy rövidszárú? Fűzős, csatos, tépőzáras? Milyen színű? Milyen évszakban hordjuk, pl. bélelt, téli cipő? stb.
– Készítsünk elő egy lapot a rajzoláshoz, és válasszuk ki előre a megfelelő színű ceruzákat, hogy rajzolás közben ne terelődjön el a figyelme a ceruzák keresésével.
– Tegyük rá a cipőt oldalról a papírra. Egyik kezével rányomjuk a lapra, a másik kézzel körberajzolja (ebben mi is segíthetünk neki!)
– A feladat tehát az, hogy a saját képességei szintjén próbálja meg a lehető legpontosabban lemásolni a saját cipőjét! A horzsolásokat, kopásokat is rárajzolhatja! Ezzel is fejlődik a vizuális megfigyelőkészség!
Készítette: Némethné Izer Szilvia