A következő játékokhoz nem kellenek különleges eszközök, a LEGO, vagy más építő játékok sok kisgyermek játékai között megtalálhatóak. Az alább ismertetett játékok fejlesztik a gyermekek kézügyességét (finommotorikáját), a szem-kéz koordinációt, a vizuális figyelmet, emlékezetet, vizuális differenciálást, gondolkodást, sorrendiséget (szerialitást).
Az eszközök megválasztásánál vegyük figyelembe:
- A legók, építőkockák méretét a gyermek életkora, kézügyessége (finommotoriájának fejlettsége) és a közeli látásélessége függvényében válasszuk meg (Jól látja-e? Meg tudja-e fogni? Össze tudja-e illeszteni?).
- Az építőelemek legyenek élénk színűek, az egyes színek egymástól jól elkülöníthetőek. Színtévesztő gyermekek esetén adhatunk minden színnek más jelölést, ezzel segítve a megkülönböztetést, pl. az egyes elemekre a színekhez társítható kis (a közeli látásélesség függvényében) figurákat rajzolunk: sárga-nap, zöld-levél, kék-hal vagy felhő, piros-szív. Ha a játékok során színes rajzokat is készítünk, azokon is tüntessük fel ezeket, ill. ha a gyermek színezi ki az építményről készült ábrát, a színes ceruzákra vagy filctollakra is rajzoljuk rá a jeleket!
Játékötletek:
- Válogatások
A gyermek két vagy háromfelé válogassa az építőelemeket szín vagy forma szerint! Használhatunk egy tálcát is, amelyre egy dobozba beletesszük neki a kiválogatandó tárgyakat, majd két vagy három dobozt helyezünk még rá. Magyarázzuk el, mutassuk meg, hogyan kell majd csoportosítania az elemeket, pl.: „Az első dobozba tegyed a zöld színű legókat, a másodikba a sárga színűeket!” . Lehet méret vagy forma szerint is válogatni, ill. két szempont szerint pl. egyik dobozba a zöld négyzet alakúakat, másikba a kék téglalap alakúakat.
- Hiba észrevétele
Miután a gyermek két- vagy háromfelé válogatta az építőelemeket, játszhatjuk azt, hogy ő becsukja a szemét, mi meg közben mondjuk, hogy jön a Rontó manó, és kicsit összekeveri a dolgokat, azaz egy-egy dobozba rakjunk nem odavaló elemet. Ezután a gyermek nyissa ki a szemét, nézze meg a tartókat, és ami nem tartozik oda, amit a Rontó manó rossz helyre tett, tegye vissza a jó helyre!
- Sorozatok folytatása
Kialakíthatunk sorozatokat is az építőelemekből, egymás tetejére rakva, vagy egymás mellé, akár egy alaplapra ráhelyezve. Kezdetben két, majd ha ez jól megy, három vagy több elem váltakozhat a kirakás során. A sorozatok kialakítása a következő módokon történhet:
- Szóban elmondjuk, mi a szabály, pl.: „Rakj ki egy piros kockát! Mellé egy kéket! Megint egy pirosat! Megint egy kéket! Mi lehet a szabály? Folytasd tovább a kirakást!”
- A szülő elkezd egy sorozatot, a gyermek figyelje meg, próbálja kitalálni a szabályt, majd folytassa tovább azt!
- Rajz alapján rakja ki a megadott elemeket, majd a szabály megbeszélése után folytassa ugyanígy.
- Ugyanolyan építése
Építhetünk egy tornyot, vagy egy másmilyen térbeli formát is. Kisebb gyerekek velünk együtt építsenek, azaz mi felrakunk az építményünkre egy elemet, majd várjuk meg, amíg ő is kiválaszt egy olyat és felrakja a sajátjára. Nagyobb gyerekeknek adhatjuk úgy a feladatot, hogy mi építünk valamit, és miután készen vagyunk, a miénk alapján ő is készítsen ugyanilyet.
- Összehasonlítás, azonosság-különbség megállapítása
Két építményt létrehozunk, melyből az egyik
egy tulajdonságban eltér a másiktól. Megkérjük a gyermeket, hogy hasonlítsa
össze, ugyanolyanok-e, vagy különbözőek. Fogalmazza meg a különbséget, majd
építse át az egyiket, hogy ugyanolyanok legyenek! Ha ez a feladat jól megy a
gyermeknek, építhetünk összetettebb, több elemből álló építményt, és több
különbséget is beletehetünk.
Az ötleteket egy következő bejegyzésben még folytatni fogom.
Készítette: Kolozs Ildikó