Ez a játék általános iskolás gyermekeknek ajánlott és mivel sokféle módon variálható és nehezíthető, ugyanolyan kihívást jelenthet egy elsős és egy hetedikes gyermeknek is. Elsősorban a figyelmet, a vizuális emlékezetet, a szeriális emlékezetet és az intermodalitást fejleszti, de fejleszthető vele a vizuális megfigyelőképesség, a finommotorika, az asszociációs képesség és a matematikai alapműveleteket is tudjuk gyakorolni.
A játékhoz nincs másra szükségünk csak egyetlen egy – lehetőleg nem hagyományos (számos) – dobókockára. Erre bármely társasjáték különleges dobókockája megfelel, de akár mi magunk is elkészíthetjük.
Az alapfeladat a következő:
A dobókocka minden oldalához hozzákapcsolunk egy-egy szót. Dobunk a dobókockával mondjuk hármat egymás után. Ezután a gyermeknek a dobások sorrendjében kell elmondania azt a 3 szót, amely a dobott oldalaknak felel meg. Például: Egy színdobókockával játszunk, és azt mondjuk, hogy a sárga a Nap, a piros a cseresznye, a kék a felhő, a lila az ibolya, a narancssárga a tök, a zöld pedig a levél. Dobunk háromszor: kék, lila és zöld. Ennek megfelelően a gyermeknek azt kell mondania, hogy felhő, ibolya, levél. Fontos, hogy a szavakat csak akkor kezdheti el mondani, amikor minden dobás megvolt.
Néhány variáció:
- A legkönnyebb változat az, amikor a gyermeknek csupán a dobott színeket/ábrákat kell visszamondani. Pl. kék-zöld-lila vagy hold-szivárvány-hópehely.
- Játszhatjuk úgy is, hogy a dobókocka oldalaihoz olyan szavakat társítunk, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak hozzá. Pl. a piroshoz olyan dolgot keresünk, ami piros színű.
- Játszhatjuk teljesen véletlenszerű szavakkal is.
- Az oldalak kaphatnak csupán egy-egy betűt is.
- Játszhatunk számokkal is. Kezdésnek csak arra kérjük a gyermeket, hogy mondja vissza a dobott számokat. Később kérhetjük arra, hogy adja össze a dobott számokat és a végeredményt mondja. Nagyobb gyermekek esetében játszhatunk szorzással vagy kivonással is (ha már tanulták a negatív számokat). Megadhatunk egymás után következő számokat is (pl. 1-6), de mondhatunk véletlenszerűen kiválasztott számokat is (pl. 1, 3, 4, 6, 8, 10). Azonban úgy gondolom, hogy egyik esetben sem érdemes 10-nél nagyobb számokkal játszani.
- A szavakat kitalálhatjuk a gyermekkel közösen, de megadhatjuk mi is.
- Nehezíteni úgy lehet még, hogy fokozatosan növeljük a dobások számát.
Jó játékot kívánok!
Készítette: Horváth Melinda