Mi van a pohár alatt?

Ez a játék fejleszti az emlékezetet. Szükséges hozzá a gyermek emlékezeti képességétől függően 3-7 darab különböző színű műanyag pohár, vagy doboz, és ugyanennyi különböző tárgy. Ezek legyenek akkora méretűek, hogy beférjenek a lefordított poharak/dobozok alá.

Rakjuk ki a tárgyakat sorban egymás mellé az asztalra. A gyermek nevezze is meg ezeket. Majd balról az első tárgyra tegyünk egy lefordított poharat, és közben fogalmazzuk is meg, amit csinálunk, pl.: „ A csigára ráteszem a kék poharat.” Vissza is kérdezhetünk: „Mi van a kék pohár alatt?” Ezután ugyanígy tegyünk a többi tárgy estében is. Amikor mindet letakartuk, mondassuk el a gyermekkel sorban az elsőtől kezdve, melyik színű pohár alatt melyik tárgy található. Ha nem emlékezne valamelyikre, vegyük el a poharat, nézze meg újra a tárgyat.

Ezután sokféle módon játszhatunk tovább. Egy alkalommal csak egy vagy két játékmódot próbáljunk ki! Játékvariációk:

  • A gyermek csukja be a szemét, közben egy poharat a tárggyal együtt vegyünk el. Ezután nyissa ki a szemét, és próbálja megmondani, melyik színű pohár hiányzik, és alatta milyen tárgy volt. Ha nem tudná, segíthetünk neki azzal, hogy a tárgy egy tulajdonságát megnevezzük, pl. fehér színű volt, vagy négy kereke van. Ha megmondta a hiányzót, tegyük vissza a poharat a tárggyal az eredeti helyére, majd a leírt módon egyesével mindet vegyük el. 
  • Beszéljük meg újra, milyen sorrendben vannak a poharak, és mik vannak alattuk. Vegyük el az összes poharat a tárgyakkal. A gyermek próbálja meg először a poharakat visszahelyezni jó sorrendben, majd ezután a tárgyakat is tegye be a megfelelők alá.
  • Gyűjthetünk még az eredetihez hasonló tárgyakat. Tegyük ezeket a poharak alól kivett tárgyakkal együtt egy dobozba, és a gyermeknek kell kiválogatnia, melyek voltak a poharak alatt lévők. Ebben az esetben nem csak a tárgyra, hanem annak a tulajdonságára is emlékeznie kell (pl. a lila és a kék kisautó közül az utóbbi volt a sárga pohár alatt).
  • Mondjuk el a gyermeknek, hogy mialatt ő becsukja majd a szemét, megváltoztatunk valamit a poharakon/az alattuk lévő tárgyakon. Egyszerre csak egy dolgot változtassunk! Például egy poharat a sorban máshová helyezhetünk; vagy két poharat a tárgyukkal együtt megcserélhetünk; vagy a poharak az eredeti sorrendben maradnak és kettő alatt a tárgyat cseréljük fel; ill. az egyik pohár alatt a tárgyat egy hasonló, de más dologra kicserélhetjük (pl. műanyag kiskutyát műanyag cicára, vagy kék színű kisautót pirosra). Miután a gyermek kinyitotta a szemét, figyelje meg, mi változott (ha a tárgyakkal kapcsolatban változtattunk, akkor emelje is fel a poharakat).

Készítette: Kolozs Ildikó

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük